• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

Re: Re: Re: Välkomnande

Raskesven; sa:
Men nog var det mer gubbigt och tantigt förr i tiden.

Raskesven

Då du var yngre alltså?

Nä gubbe är nog ett väldigt relativt begrepp (som du skriver på ett långt sätt:) ). Då man gjorde lumpen och var 20 var man inte gubbe, men vid första repmötet var man det. Återigen en godtycklig definition.

Men fram för mer gubbträffar i skogen (men vi kan väl lämna hemma mentaliteten om att banka bävrar?). Om det blir en kul träff i Stockholmstrakten är jag på.

Christian
 
Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Almgren; sa:
Raskesven; sa:
Men nog var det mer gubbigt och tantigt förr i tiden.

Raskesven

Då du var yngre alltså?

Nä gubbe är nog ett väldigt relativt begrepp (som du skriver på ett långt sätt:) ). Då man gjorde lumpen och var 20 var man inte gubbe, men vid första repmötet var man det. Återigen en godtycklig definition.

Men fram för mer gubbträffar i skogen (men vi kan väl lämna hemma mentaliteten om att banka bävrar?). Om det blir en kul träff i Stockholmstrakten är jag på.

Christian

En kul träff i Stockholmstrakten!? Det är väl dömt att misslyckas. Utan Göteborgare och västkustbor kan det väl inte bli någe vidare kul?

(Bara för att blåsa igång ytterligare en dispyt).
 
Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Almgren; sa:
Raskesven; sa:
Men nog var det mer gubbigt och tantigt förr i tiden.

Raskesven

Då du var yngre alltså?

Nä gubbe är nog ett väldigt relativt begrepp (som du skriver på ett långt sätt:) ). Då man gjorde lumpen och var 20 var man inte gubbe, men vid första repmötet var man det. Återigen en godtycklig definition.

....

Christian
Det bidrar säkert. Men också att stilen har förändrats. Mina associationer till en "tant" var min mormor i vintermamelucker, persianpäls och persianmössa. Den "tanten" finns knappt mer, i alla fall inte med de yttre plaggen, de inre ska jag inte uttala mig om:) Gubben i blågrå byxor väst och säckig kavaj och keps är inte heller så vanlig längre. Så, mina associationer runt tanter och gubbar stämmer nog inte längre. Stil, och att folk inte ger ett lika gammalt intryck längre, är friskare än förr, mindre slitna i annat arbetsliv, bidrar nog.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Zeeke; sa:
Almgren; sa:
Raskesven; sa:
Men nog var det mer gubbigt och tantigt förr i tiden.

Raskesven

Då du var yngre alltså?

Nä gubbe är nog ett väldigt relativt begrepp (som du skriver på ett långt sätt:) ). Då man gjorde lumpen och var 20 var man inte gubbe, men vid första repmötet var man det. Återigen en godtycklig definition.

Men fram för mer gubbträffar i skogen (men vi kan väl lämna hemma mentaliteten om att banka bävrar?). Om det blir en kul träff i Stockholmstrakten är jag på.

Christian

En kul träff i Stockholmstrakten!? Det är väl dömt att misslyckas. Utan Göteborgare och västkustbor kan det väl inte bli någe vidare kul?

(Bara för att blåsa igång ytterligare en dispyt).
Här i Stockholm händer det i alla fall någonting när det snackas träffar, även om det inte blir så ofta:
http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/573.htm

Raskesven
 
Re: Re: Re: Välkomnande

Raskesven; sa:
Det är bara jag själv som aldrig blir gubbe.
Du är definitivt en gubbe, enligt min 3-åring. Det kallar han iallafall mig och jämnåriga. Hustrun försökte få det till att hon var tjej, men det avfärdade han bryskt med att hon minsann var tant. På en upprepad fråga så vidhöll han det. För mig är en gubbe nog 60+.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Raskesven; sa:
Gubben i blågrå byxor väst och säckig kavaj och keps är inte heller så vanlig längre. Raskesven
Så klart gubben inte ser ut så. Den moderna gubben har levis jeans eller dockers. Riktiga gubbkläder, så ser inte de yngre ut. Ja, jag har levisjeans på mig....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Bomullsmannen; sa:
Raskesven; sa:
Gubben i blågrå byxor väst och säckig kavaj och keps är inte heller så vanlig längre. Raskesven
Så klart gubben inte ser ut så. Den moderna gubben har levis jeans eller dockers. Riktiga gubbkläder, så ser inte de yngre ut. Ja, jag har levisjeans på mig....

För att inte nämna snaggat grått skägg och rakat huvud. Ofta klädda helt i svart i mina trakter.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg