Du han få svar ser jag.
Det handlar som sagt om verkningsgrad.
Det finns 12000mAh i den där laddaren. Du kan använda alla (nästan) utav dem, men alla kommer inte överföras till nästa batteri.
Ju snabbare du laddar, desto sämre verkningsgrad. Snabb laddning (hög ström) leder till mer värmeutveckling, och den värmen kommer just från den energi som du matar in i batteriet.
Långsam laddning är energieffektivare, men på en mobiltelefon kan, som sagt, telefonen få för sig att dra mer ström när den laddas.
Vid "normal" laddström har jag för mig att verkningsgraden är drygt 60%, men ta den siffran som en fingervisning.
Sen har du effektförluster på vägen. Bara att transformera battericellernas egenspänning till 5V kostar en del, om jag inte minns fel.
Är mottagarbatteriet i dåligt skick kommer det förkasta ännu mer av inkommande energi.
Om vi sen ser till praktiken så tappar ett Li-Jon-batteri 20% av sin ursprungliga kapacitet under ett års lagring vid 20 graders temperatur (källa saknas, men mellan tummen och pekfingret). Mer om det lagras varmare, mindre om det lagras kallare.
Överladdning kommer också ta ut sin rätt över tid.
Tillverkare och säljare vill gärna få oss att tro att en modern laddare aldrig kan överladda ett battieri, vilket är skitsnack. Risken är betydligt mindre med dagens laddare, men det är ändå lätt att överladda och skada batterier.
Att ladda fulla batterier som legat ett tag bara för säkerhets skull är ett bra sätt att överladda.
Det har att göra med hur "smart" laddaren är och det finns ett antal olika sätt för en laddare att avbryta laddningen.
Det bästa sättet är temperautövervakning, men sådan laddare hittar man enbart i laboratoriemiljö.
Vi dödliga får nöja oss med -ΔV (i bästa fall), vilket innebär att laddaren bryter när spänningen i batteriet plötsligt sjunker något. Detta händer då cellen polvänds kemiskt när den är full, vilket visar sig som en sänkning i spänning.
Problemet är att ett fulladdat batteri inte kommer visa denna "dip" i kurvan då det redan är fullt. Laddaren kommer fortsätta tills den fattar att batteriet är fullt. I bästa fall fattar den det inom någon minut, men annars kommer den fortsätta tills dess att överhettningsskyddet slår till. I båda fallen har det skett en överladdning.
Ladda aldrig ett fullt batteri!
Sen tappar batteriet kapacitet vid användning också. 1000 cykler stoltseras det ofta med, men det som aldrig nämns är att detta måste vara cykler av standardiserad laddning. För NiMH och NiCd betyder detta att laddningen ska ske med 0,1C under 16 timmar, alltså 200mAh för ett batteri på 2000mAh.
Laddar man med annan ström blir det helt andra siffror. De som gjort undersökningar (minns ej källa = nypa salt) har kommit fram till att 500 cykler är närmare sanningen för en normal användare (då är överladdning inte inräknad).
Alltså....
Räkna med hälften av vad som står på batteripacket. Då blir du inte besviken =)