avslutad210712
Gäst
Jag skulle vilja påstå att det garanterat är litiumbatterier på 12000mAh, för det är det laddaren påstår sig innehålla =)
Nu är vi något över mina kunskaper i ämnet, men tänker du rätt nu.
Att en cell med 5V i egenspänning och 12000mAh innehåller mer energi än en 3,6V dito är jag med på, men...
Det är ju ett litiumbatteri som ska laddas i andra änden också, så det borde ju inte bli någon förlust där.
Laddare ..... ... USB ..... ... Mottagare
3,6V 1,14A => 5V 1A => 3,6V 1,14A.
Om man transformerar om spänningen transformeras ju strömmen lika mycket åt motsatt håll. Uteffekten påverkas ju inte utav detta, och därmed inte heller kapaciteten. P = I*U.
Bortsett från omvandlingsförluster, naturligtvis.
Eller tänker jag galet nu?
Med risk för att jag tänker fel så till att börja med pratar vi likspänning när vi pratar "batterier". Om man skall "transformera" (och då pratar vi transformatorer) så använder man sig av växelspänning som man sen kan likrikta.
Och jag tror att det kan vara svårt att höja 3,6V likspänning till 5V likspänning utan att gå över växelspänning. Finns säkert något finurligt sätt men jag tror knappast att man använder så mycket sånt i batteripack för laddning. Däremot är det lätt att sänka 5V till 3,6 tex mha dioder MEN om man sänker mha dioder så får man en förlust på 1,4V