GP powerbank!

avslutad210712

Gäst
Jag skulle vilja påstå att det garanterat är litiumbatterier på 12000mAh, för det är det laddaren påstår sig innehålla =)

Nu är vi något över mina kunskaper i ämnet, men tänker du rätt nu.

Att en cell med 5V i egenspänning och 12000mAh innehåller mer energi än en 3,6V dito är jag med på, men...

Det är ju ett litiumbatteri som ska laddas i andra änden också, så det borde ju inte bli någon förlust där.

Laddare ..... ... USB ..... ... Mottagare
3,6V 1,14A => 5V 1A => 3,6V 1,14A.

Om man transformerar om spänningen transformeras ju strömmen lika mycket åt motsatt håll. Uteffekten påverkas ju inte utav detta, och därmed inte heller kapaciteten. P = I*U.
Bortsett från omvandlingsförluster, naturligtvis.

Eller tänker jag galet nu?

Med risk för att jag tänker fel så till att börja med pratar vi likspänning när vi pratar "batterier". Om man skall "transformera" (och då pratar vi transformatorer) så använder man sig av växelspänning som man sen kan likrikta.

Och jag tror att det kan vara svårt att höja 3,6V likspänning till 5V likspänning utan att gå över växelspänning. Finns säkert något finurligt sätt men jag tror knappast att man använder så mycket sånt i batteripack för laddning. Däremot är det lätt att sänka 5V till 3,6 tex mha dioder MEN om man sänker mha dioder så får man en förlust på 1,4V

Enligt faktabladet

Battery Rating : Li-ion 3.7V 10400mAh 38.48Wh
Input : 1A / 5V DC (max)
Output : 2.1A +1A (Dual Output)/ 5V DC (max)

Lite oklart hur ett Li-Ion batteri på 3,7V åstadkommer en utspänning på 5V. Att laddning dvs överföring från ett batteri till ett annat ger värmeförluster är helt klart. Mera logiskt IMHO är att driva sin smartphone med batteripacken direkt.

Thure

I dom här sitter det en Dc/dc (switch konverter) som tar upp spänningen på runt 3,7V till USB nivån.
Det går t.ex att fixa 220V ac från ett 1,5 volts batteri....men det blir ju ingen effekt och det räcker inte länge..

Dessa brukar ligga på 70-80% om dom är välgjorda i effektivtet , sedan har man förluster i telefonen också.

Det smarta man kan göra om man har lite kompetens är att byta ut originalbatteriet i en telefon till större celler av t.ex 18650 med samma batterikemi.
Tänk på att det är skillnad mellan Lipo,Li-ion och Lifepo4 och man måste flytta över batterielektronik vilket kan vara temperatur övervakning och så.

Inte omöjligt att få plats med ett 10A i en smartphone , visst den blir ju minst 1cm tjockare men
då pratar vi om veckolånga användningstider fast man kör navigerings app

Har en galaxy 4 och den borde klara 4-5laddningar kanske i vintras fick jag ut ca 3 och den var ny.. den tar laddning bättre och bättre efter några uppladdningar
den har ett uttag som ger drygt 2 ah som är tänkt att ladda platta med... ger snabbare laddning av mobilen

Om du kan ladda galaxy s4 med batteri på 2600mAh så blir det 7800mAh utav en 12000mAh laddare. Det är runt 40% förlust.

60% förlust som någon skrev kan väl inte stämma? Det blir billigare att köpa extra batterier till telefonen annars.

Med tanke på vad ett funktionellt eftermarknads batteri kostar så är det oftast en billigare affär..... Sedan så är det ju tyvärr inte alla smartphonrs som har ett löstagbart batteri idag.

Jag har min telefon på 24/7 oavsett om jag är i civilisationen eller till skogs. Den skillnaden som är hurvida 3G är påslaget utanför mina jobbmåsten och andra saker. Slår man av data kopplingen överlever telefonen markant mycket längre.

Sedan har jag totalt 3 st batterier till min mobil, alltid minst ett extra med oavsett var jag är.

From da Phone

Jag skulle vilja påstå att det garanterat är litiumbatterier på 12000mAh, för det är det laddaren påstår sig innehålla =)

Ja, men frågan är om det är 5V 12000 mAh (d.v.s. 60 Wh) eller 3,6 V 12000 mAh (43,2 Wh).

Enligt senare uppgift verkar det vara:
Battery Rating : Li-ion 3.7V 10400mAh 38.48Wh

Det är ju inte i närheten av några 12 000 mAh... För 5 V blir det ju 7696 mAh.

Ja det kan ju variera lite

Totalkapaicteten i den där är ganska garanterat på batterierna som driver den.
Och angiven av batterileverantören....Dom hitta en cell av en miljon som hade scysst rating.
Din fick visa vägen för alla sämre.
Dessa laddbara lithum batterier som sitter i dessa produkter har ofta ganska överdrivna kapaciteter.

Söker ni på 18650(vet inte om celltypen är 18650 men den speglar även andra)
Sök tex test recharg. 18650 cells så får ni se

Så om du har 9500mAh sen omvandling med dcd/dc till usb 5V, sedan telefonens egna förluster.
Det skall ju ner lite där också - lithium laddning körs vid 4.x volt(varierande på kemi)

Xxargs har väl skrivit lite om detta innan

Halaj!

Jag tycker att 60% verkningsgrad låter väldigt lite. Det måste vara sämsta tänkbara scenariot och inget nominellt värde. 90% låter rimligare.

Det borde också vara så att ju större laddström, desto mer värme.
Skulle det vara en bra ide att lägga en strömbegränsande resistans i serie i systemet? Det ger ju i sig värme, så det kanske inte är så lyckat?

Jag gissar också att det går en större ström ju större skillnad i laddning mellan laddpacket och mobilens batteri. Ur det synvinkeln borde det vara bättre att smådutta i laddning till mobilen när den är nästan fulladdad, hellre än att vänta till mobilbatteriet är nästan tomt. Rätt?
Detta gäller förstås bara litium-jonbatterier, men det har väl alla mobiler idag.

//T

En strömbegränsade resistans i systemet...du har otur när du tänker :)
Den gör ju värme pga av motståndet.*
60% är absolut inget worstcase dc/dc konvertern är inte den enda , telefondelen har ju också en samt att man loosar en del i batterierna när man tankar.

*Däremot kan man köra lågnivå(långsam med låg ström laddning) och med telefonen avstängd och vinna lite effektivitet.
Dels värmeförluster i batterier samt i dc/dc enheten om den är lite dåligt dimensionerad då
produkten inte är avsedd för Nasa utan säljas billigt på gubbdagis.
Då kan man minska förlusterna en del.
Detta bestäms av Usb portens förfrågan och kräver lite modifieringar.
Måste du fråga hur du gör så gör det inte.

Halaj!

Jag vet inte hur du tänker eller om ditt tänkande är mer lyckosamt, men såhär tänker jag: vi säger att systemet utvecklar 5 w värme.
Vi introducerar ett motstånd på 0,25 w, som sänker värmeutvecklingen till 3 w.
Vi får då en total värmeutveckling på 3+0,25=3,25 w.

//T

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg