Gore-tex - Bluff?

Jag försökte faktiskt hitta lätta, tunna och packbara regnkläder men gick bet förra och förrförra sommaren. Abeko känns alldeles för tungt att släpa på fjällvandring.

Jag köpte en Outdoor Research Helium II regnjacka på rea i höstas, tillverkad i invädigt belagd Pertex Shield. Vikten (175g i storlek XL) och packbarheten (mindre än min knytnäve) imponerade. Skall hårdtestas nu i sommar.

Jag är ofta ute i regn, och har helt slutat med GoreTex. Dyrt, och tål inte mycket. Grundéns regnrock och byxholkar ger bra ventilation (jag vandrar dock inte), och dessutom billigt. Saken är ju den att om man väl blir blöt ute i naturen får man rätt stora problem. Bättre att bli lite svettig än att behöva byta allt man har undertill.

Gore-Tex är helt enkelt teflon, och många betalar hutlösa överpriser. En stekpanna med teflon kan kosta några kronor, men ett Gore-Tex-ställ från Haglöfs eller liknande kan kosta över 8000 kr. Detta är ju bara fånigt när man tänker på det.

Hur många gånger har man inte suttit vid en skön brasa i skogen med ett gäng livrädda teflonbeklädda människor som förtvivlat försöker skydda sina dyra kläder från glödsprätt?

Det här är ju rena larvet om du frågar mig.

1756frying_pan.jpg

När man hör "friluftsmänniskor" hävda att öppen eld kan bränna hål i deras fina allvädersställ blir man lite betänksam. Elden är en gammal och mänsklig följeslagare.

Plastskalkläder är en relativt modern uppfinning som uppenbart skapar fler problem än de löser till en hög kostnad dessutom, det enda de förefaller göra väl är att avlöna en industri och några återförsäljare.

Jo jag avser fortsätta med öppen eld och gamla beprövade material som fungerar utmärkt liksom blandmaterial.

go tur

En billig regnponcho duger för mig... Att bli blöt om benen stör mig inte nämnvärt och ventilationen är god i en sådan.

Det finns ingen lag som säger att man måste använda en 8000 kronors membranjacka i skogen och sitta och noja över glödsprätt. Själv gillar jag G-1000 i skogen, och använder gärna vår och höst Fjällrävens Fält jacka. Den har ett membran, men tål glödsprätt och kostar inte 8000 kr.

På fjället har jag använt tre olika membranjackor under det senaste dryga decenniet. En stadig från TNF, en stadig från Norröna och en lätt sak för högsommarbruk från Arktis. Dyrast var väl Norröna jackan, typ 3-4000. Är ute mycket och de membranjackorna har inte slitits så mycket. Gjorde tidigt några förstärkningar på utsatta ställen på den lätta Arktisjackan,, men de andra är orginal. Tycker inte de GT -jackorna slits speciellt snabbt. Enkla robusta saker dock.

Men generellt är inte alla nya fantastiska funktionsmaterial ämnade för slkog och eld och kaminer etc. Inte membranets fel dock, utan det tyg som väljs som skydd över membranet. Ovandelen på Hestras fina gt-handskar försvinner bara en flamma från ett vedträ kommer i närheten, Pertex etc försvinner om ett hett kaminrör tuchas snabbt etc.

Galonställ om man fiskar torsk utanför Lofoten, typ G-1000 i skogen, byxholkar bra mot blöt undervegetation, membran på fjällvandringen osv. Bäst att överväga användningsområdet . Jag gillar naturmaterial och traditionela regnkläder, men viker mig för att jag själv tycker membranjackor och byxor är bättre som regnplagg när det vandras än helt täta regnplagg. Och det går att lägga membranet bakom tåliga plagg som exempelvis Fältjackan och byxan. Tror nog att jag skulle lagt märke till om GT hade varit en total bluff vid det här laget. Inte direkt nytt. Ingen dunderkur men best so far för vissa användningsområden.

Raskesven

Varför skulle man någonsin vilja elda för att man är i naturen? Min erfarenhet av membran är att de fungerar men att kräva denna funktion under vatten eller när plaggen är helt genomblöta är naivt. Som jag ser det andas membranplagg när de är torra. Har torkat kläder under membranplagg. Lagom aktivitetsnivå och snart har man torra kläder. Att man blir blöt vid dragkedjor, fickor och andra ställen är ytterligare bevis för att plaggen fungerar. Där tyget ligger dubbelt försämras andningsförmågan och man blir blöt. Inifrån. Inga mambranplagg klarar av att på några timmar transportera bort flera liter från en hårt ansträngd kropp när det samtidigt regnar. Det borde vem som helst kunna förstå.

Varför skulle man någonsin vilja elda för att man är i naturen? Min erfarenhet av membran är att de fungerar men att kräva denna funktion under vatten eller när plaggen är helt genomblöta är naivt. Som jag ser det andas membranplagg när de är torra. Har torkat kläder under membranplagg. Lagom aktivitetsnivå och snart har man torra kläder. Att man blir blöt vid dragkedjor, fickor och andra ställen är ytterligare bevis för att plaggen fungerar. Där tyget ligger dubbelt försämras andningsförmågan och man blir blöt. Inifrån. Inga mambranplagg klarar av att på några timmar transportera bort flera liter från en hårt ansträngd kropp när det samtidigt regnar. Det borde vem som helst kunna förstå.

Tja, naivt vet jag inte. Gore-Tex marknadsför ju genom att påstå att det är vattentätt.

Ja men min poäng är att om du sätter ett par membranskor i en hink med vatten så är det som att ha plastpåsar på fötterna. Man blir blöt inifrån.

Fast i en paddeltråd här på forumet hävdades det att en torrdräkt i gore-tex andades tom .bättre om den var blöt på utsidan. Kommer inte ihåg hur dom förklarade det riktigt men det lät knepigt!
Själv kommer jag att hålla mig borta från gore-tex och liknande produkter så mycket jag kan i fortsättningen också (hittitlls har jag inte haft råd), med tanke på vart kemikalierna tar vägen. Om man ser på avsnittet av Vetenskapens värld som länkades till tidigare i denna tråd, så visar de att halten av kemikalier från bl.a. vattenavstödande membran så som gore-tex blir flera gånger högre i spädbarn än i deras mammor.

Hittills har väl uttrycket varit att "man har naturen i blodet" om man är frlluftsmänniska. Numera kan vi tydligen istället säga att man har gore-tex i blodet.

Nog är det skrämmande!

Skilj på membran och membran

Alla membran är inte gjorda av perfluorerade ämnen (dvs ptfe) som t ex goretex och event. Många är gjorda av polyuretan (PU), t ex Dermizax. PU är inte alls samma problem i naturen som perfluorerade ämnen. Däremot kan de finnas i impregneringen.
Sök på naturskyddsföreningens hemsida så får du fram en massa tips för att minska kemikalierna, nog det största miljöproblemet idag efter den växthuseffekten.

Jag upplever själv att skalkläder är bättre vid regn än täta plagg. Ja, jag blir blöt men hade blivit blötare med tätt ställ....
Min torrdräkt andas även när den är blöt. Fråga mig inte hur men det gör den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
Tidenztand Lagning av Gore-Tex i Malmö Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg