Det finns ingen lag som säger att man måste använda en 8000 kronors membranjacka i skogen och sitta och noja över glödsprätt. Själv gillar jag G-1000 i skogen, och använder gärna vår och höst Fjällrävens Fält jacka. Den har ett membran, men tål glödsprätt och kostar inte 8000 kr.
På fjället har jag använt tre olika membranjackor under det senaste dryga decenniet. En stadig från TNF, en stadig från Norröna och en lätt sak för högsommarbruk från Arktis. Dyrast var väl Norröna jackan, typ 3-4000. Är ute mycket och de membranjackorna har inte slitits så mycket. Gjorde tidigt några förstärkningar på utsatta ställen på den lätta Arktisjackan,, men de andra är orginal. Tycker inte de GT -jackorna slits speciellt snabbt. Enkla robusta saker dock.
Men generellt är inte alla nya fantastiska funktionsmaterial ämnade för slkog och eld och kaminer etc. Inte membranets fel dock, utan det tyg som väljs som skydd över membranet. Ovandelen på Hestras fina gt-handskar försvinner bara en flamma från ett vedträ kommer i närheten, Pertex etc försvinner om ett hett kaminrör tuchas snabbt etc.
Galonställ om man fiskar torsk utanför Lofoten, typ G-1000 i skogen, byxholkar bra mot blöt undervegetation, membran på fjällvandringen osv. Bäst att överväga användningsområdet . Jag gillar naturmaterial och traditionela regnkläder, men viker mig för att jag själv tycker membranjackor och byxor är bättre som regnplagg när det vandras än helt täta regnplagg. Och det går att lägga membranet bakom tåliga plagg som exempelvis Fältjackan och byxan. Tror nog att jag skulle lagt märke till om GT hade varit en total bluff vid det här laget. Inte direkt nytt. Ingen dunderkur men best so far för vissa användningsområden.
Raskesven