Gore-tex - Bluff?

Abecobyxorna är typ elastiskt tyg på insidan och galon på utsidan. Men 'galonet' är polyuretan.

klippt från abekosidan.
"Och för att klassas som regnplagg enligt Europastandarden och CE-märkas enligt den högsta klassen (klass 3) ska ett plagg klara en vattenpelare på 1325 millimeter."

Kanske har det gått lite inflation i mm-debatten? Eller så är det kanske viktigare för texmex-material?

Jag skulle ju vilja ha regnkläder i hillebergväv :)

Kjell

Inte texmex , bomull eller G1000 typ och impregnera ! sålänge man producerar värme håller man sig torr ! sitta still i båt eller på pass är Abeko kung !

Abecobyxorna har jag nu lagt åt sidan och kommer bara användas för slakt. Jag har dock haft dom i säkert 3-4 år och använt dom friskt både på cykel och i skog. Vet inte om PU-beläggningen slits bort för nu håller dom inte vidare tätt på framsidan.

Men de har varit väl värda pengarna för mig. Har inte direkt varit rädd om dom.

Nu ska jag köpa dyra regnbyxor i membranmaterial så får jag den erfarenheten också så får vi se om det blir en tredje gång och vad det blir då. Dock blir det inte Gore-tex.

Mvh // Johannes

Ganska missvisande rubrik...

För det första, Salomonskor med gore-tex är ett skämt. De är snygga men av de tre par jag har personlig kännedom om höll inga tätt.
Det har dessutom inte med membranet i sig att göra utan beror på sömmarna.
Nu har jag ett par adidas med gore-tex som var täta ända till jag tappade en planka med en spik som satte sig i tån.
Så nu läcker även mina adidasgore-tex. Ska jag klaga på membranet då? Nej...

För det andra. Det här är anledningen till att religion kan få sån spridning, folk vill tro på något gudomligt de inte förstår.
Gore-tex är inte trolleri. Läser man hur det fungerar så får man hålla förväntningarna därefter.

För det tredje. Hur ofta måste det upprepas? Inte ens om du är naken, dvs huden andas maximalt, så kan du i alla lägen undvika svett. Hur ska det då kunna undvikas med en tät jacka?

Det är som att klaga på en spis för att man inte får in kanal 5 på den...
Den är inte designad att klara det...

Eskimåmammans råd gäller i alla lägen "Svettas du kan du dö."
G-tex vid sträng frost ger ispansar innanför ytterplagget, ventilerar inte alls. Vid stillasittande och ingen värmeproduktion kan det gå baklänges, likaså om ytttertyget blir vått.
Vid måttligt arbete fungerar det hyfsat, behöver du öka arbetet, måste du ta av dig under skalet. Är det varmt ute har du problem igen.
Ventilerat byggda plagg i belagd väv som Pu och galon är regntäta utifrån.

Eskimåmammans råd gäller i alla lägen "Svettas du kan du dö."
G-tex vid sträng frost ger ispansar innanför ytterplagget, ventilerar inte alls. Vid stillasittande och ingen värmeproduktion kan det gå baklänges, likaså om ytttertyget blir vått.
Vid måttligt arbete fungerar det hyfsat, behöver du öka arbetet, måste du ta av dig under skalet. Är det varmt ute har du problem igen.
Ventilerat byggda plagg i belagd väv som Pu och galon är regntäta utifrån.

Så är det ju men jag har kört det vintertid i sträng kyla och inte haft nått vidare problem med islager på ytterskalet och det lilla som uppkommer är ju lätt och skaka ur.

Vid stillastående aktiviteter i fetare kyla i kombination med vind så har jag haft dubbla gtex lager.
Underställ,mellanlager,Thinsulatefodrad Gtexoveroll plus ett fluffigt gtex skal - de var ju rena sovsäcken och stå stilla i - försökte man då gå en längre bit med det där utan o ta bort overollen
så ånga det ju lite som frös på ytterskalet.

Håller med TS

Gore-tex är det ett mycket dåligt material. Dåligt för miljön och levande organismer, andas mycket dåligt, kass slitstyrka och sjukt överprisat.

Även fast jag brukar såga GTex så kan jag i alla fall rekommendera den här jackan till bra pris: https://addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSLIMIIJACKET

Jag har haft min gamla Lim i säkert 6 år nu till allt möjligt. För tillfället är den utbytt som regnjacka på fjäll mot en lite längre. Den är dock jäkligt packbar och lätt så den följer ofta med i ryggsäcken vid risk för regn eller på kroppen vid regn. Har den som regnjacka när jag cykelpendlar till jobbet och nu ikväll med +12 och tunt underställ så funkar de hyfsat, visst skönare med vindjacka men i morse behövdes regntätt.

OBS. Nackdel är att den inte har några ventilationsdragkedjor men då blir den såklart tyngre. Den blir jäkligt liten om man viker ihop den och rullar in allt i huvan. Det här kanske "alla" redan vet men är grymt smidigt: http://frontierbushcraft.com/2012/03/13/folding-your-outdoor-jacket-a-neat-trick/

Jag har slutat med Gore Tex. Lätta, PU-belagda regnställ används nu. Lätta sommarregn klarar jag dock utan att ta på regnkläder. Blöt kan jag vara - så länge jag är varm och blöt. Kall och blöt undviker jag. När regnet hotar att kyla ned mig tar jag på regnkläder. Även då blir jag blöt. Av svetten. Men inte kall. Min filosofi: när det regnar blir man blöt.
Min erfarenhet av Gore Tex är att det släpper ut svett endast i begränsad mängd. Jag tycker inte det är värt vad det kostar.

Den där LIM jag har, 1000 kr på rea för sex år sen, plus en lång Marmot som gick på 600 på rea, tycker jag är väl fungerande som regnplagg. De funkar litegrann i alla fall vad gäller kondens, och tom ganska bra vid låg aktivitet, är väldigt packbara och lättare än helt täta regnkläder. Är min erfarenhet i alla fall.

Jag har slutat med Gore Tex. Lätta, PU-belagda regnställ används nu. Lätta sommarregn klarar jag dock utan att ta på regnkläder. Blöt kan jag vara - så länge jag är varm och blöt. Kall och blöt undviker jag. När regnet hotar att kyla ned mig tar jag på regnkläder. Även då blir jag blöt. Av svetten. Men inte kall. Min filosofi: när det regnar blir man blöt.
Min erfarenhet av Gore Tex är att det släpper ut svett endast i begränsad mängd. Jag tycker inte det är värt vad det kostar.

Mm jag har en likande filosofi. Att bli blöt är inte farligt, det är nedkylning man skall akta sig för. Jag prioriterar snabbtorkande före vattentätt och står ut med att bli blöt så länge jag vet att jag kan byta till torrt vid rast och läger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
Tidenztand Lagning av Gore-Tex i Malmö Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg