Gore-tex - Bluff?

Jag försökte faktiskt hitta lätta, tunna och packbara regnkläder men gick bet förra och förrförra sommaren. Abeko känns alldeles för tungt att släpa på fjällvandring. Gamla sambon hade några PU-belagda som var OK men då var de känsligare än min tunna LIM-jacka. Är man ute bara över dan och vikten och volym inte så viktig så föredrar jag vanliga regnkläder. Funderar på byxholkar igen som det var länge sedan jag ägde.

avslutad210712

Gäst
Har vandrat i galonställ och det är en rätt svettig upplevelse så därför vandrade jag ifjol i dyra GoreTex-ställ från kända svenska tillverkare och var dygnsur av svett. När det regnar så mycket att du måste ha ställen på dig och anstränga dig mycket så kommer du att bli sjöblöt av svett oavsett vilket du väljer.

Dock är det så att svettpunkten (det utrrycket gissar jag inte finns) ligger högre för ett GoreTex-ställ än för ett galonställ så vid lindrigare arbete så kan det hända att du håller dig torrare med GoreTex än med galon.

Men vill du försöka hålla dig osvettig så satsa på ett ställ med möjlighet att öppna för ventilation och då menar jag inte bara en dragkedja.

För övrigt har jag använt fler andningsmaterial, fler jackor och byxor av GoreTex än ytterligheterna ovanför men hårt arbete kombinerat med regnställ resulterar i svett och är det då regn utanpå stället så fungerar det inte oavsett hur många miljoner man satsar i reklam.

Det är väl med Goretex som med demokrati: det är det sämsta alternativet, förutom alla andra som har testats... (Churchill???)

Alltså....

e de ingen som sagt "regn Poncho"...vattentätt och välventilerat samt att man har ett "reservskydd" och en båt om det kniper.

MvH

Poncho tycker inte jag är någon höjdare på fjället. Ska du ha den utanpå ryggan blir det till att ha en vid poncho, som fladdar och blåser omkring i vinden. Drar du en rem runt midjan för att hålla den på plats blir det kanonvarmt. Tar du ponchon under ryggan vädras inte heller. Poncho kan vara bra i skogen där det inte är så blåsigt. Bäst är det med poncho när man inte bär rygga och inte är på blåsigt ställe, tycker jag.

Angående G-tex; som sagts är det inte något underverk, men bättre än sådant som inte ventilerar alls.

Raskesven

En länk alla som använder gore-tex bör ta en titt på....http://www.svtplay.se/video/1203675/del-17

Intressant! Ska ta en titt när jag kommer hem från jobbet. Bra att det sprids!

Själv fick jag hem en jacka från ITAB häromdagen.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16693&plats_id=1454&aktbild=3

Andas bra har jag redan märkt. Nu återstår bara att se hur den står emot regn. Men jag köpte med vax för ytterligare impregnering om det behövs.

Att membranet kan släppa in ånga tex om man sitter på (och med kroppen värmer upp) en blöt durk är ju välkänt. Men har aldrig varit med om att det regnat in i mina gt-plagg vid vandring.

Att man kan bli svettig i tröjan är inte heller så konstigt, det blir man ju om man har en tätvävd vindblus också..skillnaden mellan gt och galon är snarare att med galon kommer fukten oavsett aktivitetsnivå och kan inte ånga ut genom tyget.

Jämför jag genomsläpplighet på mitt itab packaway och min nyare paclite-jacka, så andas pacliten lite bättre och båda plaggen är bättre än galon.

...däremot kan jag inte säga att skillnaden i pris mellan Itab och gt paclite motsvarar skillnaden i andasförmågan.
Tyvärr ;)...

//J

Har ett regnställ av fabrikat McKinley i polyamid som tydligen behöver impregneras eftersom materialet nu dricker vatten efter en stunds regnande. Det är inte rimligt att behöva återimpregnera ett regnställ efter någon veckas användning.

Funderar på Exped bivy-poncho och chaps. Dåligt om det blåser mycket men det kan jag ta. Chaps ventilerar härligt i skrevet. Enkla att ta på och man slipper den där klaustrofobiska regnbyxkänslan. Finurligt att ponchon också fungerar som enklare tarp och bivacksäck.

Oftast om det regnar så mycket att regnkläder behövs ligger jag kvar i tältet. Så kul är det inte att gå i regn oavsett regnkläder.

Jag har en Klättermusen i etaproof-bomull och en Fjällräven i G1000 och dessa material håller stånd mot lätt regn med impregnering. Blöter det igenom på sommaren så torkar dom på ett kick om man rör sig och har lite värme. I varje fall "andas" dom helt överlägset vilket gore-tex som helst.

På vintern i minusgrader är det kanon med bomull.

Gore-tex funkar

Har haft en trelagers skaljacka från TNF i dryga tio år. Har använt den flitigt både på turer, resor och till vardags. Har inte gjort något alls med den så när som på tvätt ett par gånger per år. Nu dryga 10 år efter inköp kan jag bli lite fuktig på vänster arm efter ett i hållande dagsregn. Så jag är MYCKET nöjd. Kör inte med denna jacka under sommaren, då använder jag en tunnare lättvikts regnjacka vid behov. Men när det inte är sommarvärme har TNF jackan var idealisk. Tycker den ventilerar bra kontra att jag inte blir våt när det regnar.

avslutad210712

Gäst
Oftast om det regnar så mycket att regnkläder behövs ligger jag kvar i tältet. Så kul är det inte att gå i regn oavsett regnkläder.

Tre deckare, en kortlek kombinerat med en extremt lös färdplan och extra mat gör att jag ligger kvar i tältet om det regnar en dag. Regnar det längre kanske jag får försöka vandra i regn men numer gör jag det mycket ogärna. Ibland kommer dock regnet under vandringsdagen och då kan det bli som ifjol dvs sjöblöt under regnstället efter flera timmars vandrande i regn.

Tre deckare, en kortlek kombinerat med en extremt lös färdplan och extra mat gör att jag ligger kvar i tältet om det regnar en dag. Regnar det längre kanske jag får försöka vandra i regn men numer gör jag det mycket ogärna. Ibland kommer dock regnet under vandringsdagen och då kan det bli som ifjol dvs sjöblöt under regnstället efter flera timmars vandrande i regn.

Ja, sen är regnläger ett bra tillfälle att göra lite kortare turer runtomkring lägerplatsen under dagen när man behöver sträcka på sig från läsningen. Utan ryggsäck blir det inte så svettigt utan man tar det lugnt, kanske bara vill vara ute och titta. Det är här min poncho-plan kommer in igen. Utmärkt plagg för den typen av avslappnat strosande eller stillasittande. Anar man fukt eller obehag är man utan större bekymmer tillbaka i sitt uppslagna tält. Bara den vetskapen, att man slipper leta efter tältplats, blöt, hungrig och trött gör att man genast ser på regnvädret med mer förlåtande ögon och kanske tillochmed uppskattar det. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
Tidenztand Lagning av Gore-Tex i Malmö Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg