Gissa position

Det gick fort!

Det är det sjösystemet fast utsiktspunkten ligger 10km mot väster- toppen 1641. Precis i höger bildkant i horisonten ligger Vindelälvens dalgång.
 
Det är det sjösystemet fast utsiktspunkten ligger 10km mot väster- toppen 1641. Precis i höger bildkant i horisonten ligger Vindelälvens dalgång.

Så du var uppe på den toppen? Vad jag ser här heter den Tsangatjåkkå och har en pf på hela 911 meter! Det är preliminärt 22:a största i Sverige, grattis.
 
Skulle tro att vi tittar på en mycket välkänd fjällprofil ca en mil längre norrut, även om den är mycket lättare att känna igen från andra hållet.

Helt rätt. Det är Nallo sedd från en punkt i Sielmmavagge ca en halvmil väster om nallostugan. Bergryggen i bakgrunden tillhör Räitatjåkka.
 
Då slänger jag upp en ny bild (stor) som min pappa tog för drygt 20 år sedan, men bergen är sig nog lika än idag:
 

Bilagor

  • 1987-42-30_small.jpg
    1987-42-30_small.jpg
    21.7 KB · Visningar: 460
Vad betyder pf 911m? Hur räknas det ut? Toppen var dominerande i sitt området trots den blygsamma höjden.

Jo, det betyder att primärfaktorn är 911 meter, det vill säga att för att komma upp på en högre topp ( jag tror det är Björntoppen, Norge) så måste du gå minst ner till en passpunkt 710-730 meter (fjällkartans höjdkurvor ger ju en osäkerhet på +0-20, differensen är alltså från toppen 1641 till passpunkten 730 meter minst 911 meter. Vilket är ovanligt stort i Sverige, och tyder på att som du säger toppen dominerar i sitt närområde.

Högst pf i Sverige har naturligtvis Kebnekaise Sydtopp med ca 1500 meter, detta är näst störst i Norden efter Galdhöpiggen, vilket avspeglar att Kebnekaise är nord-skandinaviens höjdcentra.


Snart hoppas jag att folk kommer intressera sig mer för primärfaktorer, i detta avseende är vi mil bakom norrmännen. Jag kommer snart publicera topplistor med höjdinformation och primärfaktorer för att hålla reda på alla Sveriges fjälltoppar, ca 500 är gjorda så långt.

(det visar sig att man behöver ett minima-primärfaktor för att bestämma vad som är en topp, om man kör med pf >30m så kanske, kanske Sverige har 13 2000m-toppar, med pf 10 definitivt 13 och kanske någon till.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg