Gissa position

Jag har några bilder på Niak från Oarjep Tjievrajavrre med exakt samma siluett. Men du är uppenbarligen längre bort - jag gissar på östra delen av Vuosskelvagge på sluttningen av Hallji.

Paerl vinner igen! Bra dektektivförmåga har du uppenbarligen! Niak från Vuoskelvagge är rätt svar. Har du en bildgåta åt oss?
 
Så länge svaren finns på BD6 eller BD10 så har jag en rätt bra chans...

Här kommer en ny bild som varit med i tråden förut utan lösning pga att tråden självdog, kanske går bättre den här gången:
 

Bilagor

  • P8130917-0918.jpg
    P8130917-0918.jpg
    15.5 KB · Visningar: 481
Senast ändrad:
Bild åt rakt motsatt håll från samma plats som förra. Var är jag?
 

Bilagor

  • P8130923-0925.jpg
    P8130923-0925.jpg
    16.4 KB · Visningar: 522
Slugga?

A skulle möjligen kunna vara Slugga "från sidan" med Sarekmassiven i bakgrunden. Slugga ser ju lite brantare ut om man ser det från trakten ovanför Saltoluokta.

I så fall skulle bilden kunna vara tagen från något fjäll nära Stora Sjöfallet.

Thure
 
A skulle möjligen kunna vara Slugga "från sidan" med Sarekmassiven i bakgrunden. Slugga ser ju lite brantare ut om man ser det från trakten ovanför Saltoluokta.

I så fall skulle bilden kunna vara tagen från något fjäll nära Stora Sjöfallet.

Thure

Väster om Sitasjaure ligger Alepåive men nu har jag en ny gissning och det är att bilderna är tagna från Nieras i Stora Sjöfallets nationalpark.

Njae, jag är nära gränsen mellan två nationalparker, men Stora Sjöfallet är inte en av dem :)
 
Hej,

Du är på gränsen mellan Padjelanta och Sarek.
Någon stans på norra sidan av övre Njåtjosvagge.
Jag tror du är nära Tjäkkok. Norra kammen?

På bild A ser vi från vänster Svennonius glaciär, Nåite och Luottolako.
På bild B ser vi nordvästra ingången till Njåtjosvagge samt i fjärran till höger Virihaure/Staloluokta.

/Ricke
 
Hej,

Du är på gränsen mellan Padjelanta och Sarek.
Någon stans på norra sidan av övre Njåtjosvagge.
Jag tror du är nära Tjäkkok. Norra kammen?

På bild A ser vi från vänster Svennonius glaciär, Nåite och Luottolako.
På bild B ser vi nordvästra ingången till Njåtjosvagge samt i fjärran till höger Virihaure/Staloluokta.

/Ricke

Nu är vi mycket, mycket nära... dock inte Tjäkkok och det är inte Svenonius glaciär som syns... på B så är det inte Njåtsosvagges mynning, men beskrivning i fjärran bör vara i princip korrekt (har ingen karta här...)
 
Jag tror inte vi kommer så mycket närmare nu. Ricke listade ut nästan rätt svar, men jag är på sydsidan av Njoatsosvagge och glaciären som skymtas ligger på Tjäkkoks östsluttning. Här har jag en annan bild tagen från samma plats.

Nu lämnar jag över till någon annan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg