Gissa position

Är det Jämtlands län? Skulle kunna tänk mig att det är från Anåfjällen! Och att det är Helags i fjärran till vänster och Sylarna i horisonten.

Jodå, motivet är helt korrekt men .... Helags ligger strax till höger och Sylarna precis i mitten! Bilden är tagen från Skarsfjället. Från Anåfjällen borde väl Sylarna i stort sett döljas helt bakom Helags?
 
Jo, det betyder att primärfaktorn är 911 meter, det vill säga att för att komma upp på en högre topp ( jag tror det är Björntoppen, Norge) så måste du gå minst ner till en passpunkt 710-730 meter (fjällkartans höjdkurvor ger ju en osäkerhet på +0-20, differensen är alltså från toppen 1641 till passpunkten 730 meter minst 911 meter. Vilket är ovanligt stort i Sverige, och tyder på att som du säger toppen dominerar i sitt närområde.
Jag föredrar termen relativ höjd, det känns mer beskrivande. Primärfaktor låter som någon dimensionslös faktor när det ju faktiskt är en höjd man pratar om.
 
Jodå, motivet är helt korrekt men .... Helags ligger strax till höger och Sylarna precis i mitten! Bilden är tagen från Skarsfjället. Från Anåfjällen borde väl Sylarna i stort sett döljas helt bakom Helags?
Är det alltså så platt och blött mellan Skars och Helags? Jag har aldrig varit på den sidan Helags, men jag trodde att det skulle vara mer... fjälligt. Får väl ta mig dit någon gång och kolla.
 
Är det alltså så platt och blött mellan Skars och Helags? Jag har aldrig varit på den sidan Helags, men jag trodde att det skulle vara mer... fjälligt. Får väl ta mig dit någon gång och kolla.
Ärligt talat så blir jag själv lite tveksam när själv tittar på bilden igen. Det är väl mycket grönt på den och dessutom så hittade jag fler bilder mot Helags söderifrån tagna några år senare som är mer 'fjälliga' som du säger. Dessuton borde man se sylsjön klart och tydligt från Skarsfjället. Det är nog stor risk att jag blandat ihop olika fjällturer - motivet känner jag mig fortfarande säker på men tassemark nästan säkert rätt även angående varifrån bilden är tagen.
 
Senast ändrad:
Nej, sjön är mindre än Vouggatjålmejaure (ca en tiondel så stor), ligger betydligt längre från en väg och dessutom en liten bit söder därom.
 
Jag föredrar termen relativ höjd, det känns mer beskrivande. Primärfaktor låter som någon dimensionslös faktor när det ju faktiskt är en höjd man pratar om.

Det är sant, en annan inarbetad glosa är ju "prominens" vilket jag tycker fungerar bra, det beskriver bra vad talet går ut för. Men annars är primary factor det förhärskande, så förkortningen blir nog "pf".
Men nog är det bättre att säga att berg A är prominentare än berg B än att säga att A har högre primärfaktor än B.

Vad man inte bör glömma är att man missar en del spektakulära stup om man bara går via primärfaktorsmetoden. Skierfe har en blygsam pf = 119 på grund av den flacka baksidan, men uj uj vilket stup den har mot Rapadalen. Hoppas alla blir intresserade nu!
 
Ärligt talat så blir jag själv lite tveksam när själv tittar på bilden igen. Det är väl mycket grönt på den och dessutom så hittade jag fler bilder mot Helags söderifrån tagna några år senare som är mer 'fjälliga' som du säger. Dessuton borde man se sylsjön klart och tydligt från Skarsfjället. Det är nog stor risk att jag blandat ihop olika fjällturer - motivet känner jag mig fortfarande säker på men tassemark nästan säkert rätt även angående varifrån bilden är tagen.

Hehe jag är inte helt säker på att jag har rätt. men jag tror mig se både Helags karakteristiska toppkam och Predikstolen.

Mitt i bilden ringlar sig en väg, det gissar jag är Flatruetvägen (strikt talat Funäs-Mittådalsvägen). På kartan ser man också alla de småtjärnar som ligger utströdda.

Om jag har rätt är det skarsfjällen alldeles vänster i bild med Mittåkläppen (kullaktig sak på bilden) alldeles framför.'

Och det ska kunna att gå att se Sylarna (Templet/Storsola) från Anåfjällen, enligt kartan!
 
Vad man inte bör glömma är att man missar en del spektakulära stup om man bara går via primärfaktorsmetoden. Skierfe har en blygsam pf = 119 på grund av den flacka baksidan, men uj uj vilket stup den har mot Rapadalen. Hoppas alla blir intresserade nu!
Hm, så man skulle alltså behöva någon slags "riktad branthetsfaktor" också. Typ ett medelvärde av beloppet av gradienten i något lobformat område ut från toppen, viktat med inversen av kvadraten av avståndet från toppen... eller nåt. =)

Eller helt enkelt en maximal riktad prominens.
 
Hm, så man skulle alltså behöva någon slags "riktad branthetsfaktor" också. Typ ett medelvärde av beloppet av gradienten i något lobformat område ut från toppen, viktat med inversen av kvadraten av avståndet från toppen... eller nåt. =)

Eller helt enkelt en maximal riktad prominens.

Får göra en till lista helt enkelt, en stuplista! En tänkbar form Total höjd på stup * brantaste medllutning = ranking :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg