Gissa position

Nej, det är ingen helikoter (om du menar det oidentifierade flygande objektet i den vänstra övre delen av bilden); det är en rovfågel av något slag. Jag upptäckte den först då jag gick igenom bilderna hemmavid. Under själva vandringen gick (flög) den mig förbi.
 
En snabb gissning: vi står på Vuoinestjåkkås östsluttning, söder om Vuoinesjenka/spikakammen, och toppen vi ser spetisg i mitten är då Pierikpakte 1789..
 
Jag tänkte också Pierikpakte men snarare ifrån nord/nordöst, med Pierikjaure nere till höger. Jag har inte kartan så jag vet inte vilka toppar som finns där. Skanatjåkkå?
Motivet är ju helt klart Ähpar (med Bierikbakte som mest dramatiska topp) och jag tror att bilden är tagen från Vuojnesvárásj eller ryggen väster om Vuojnesvárásj. Jag sneddade över den från Guhkesvágge för länge sedan. Fast om du säger att det inte är på Vuojnestjåhkå så kanske det inbegriper den platsen också.
 
Motivet är ju helt klart Ähpar (med Bierikbakte som mest dramatiska topp) och jag tror att bilden är tagen från Vuojnesvárásj eller ryggen väster om Vuojnesvárásj. Jag sneddade över den från Guhkesvágge för länge sedan. Fast om du säger att det inte är på Vuojnestjåhkå så kanske det inbegriper den platsen också.

Det är så att man kan se Vuoinesvaratj längst där nere i bilden, annars är det ju rätt med Äpar och så :)
 
Ja det är rätt, mellpat svarade också rätt men senare, grattis!

Kom igen nu folkens, fram med bilderna :)

Min ringa ålder gör att jag inte har så många bilder att visa upp ;) Nåja, några bilder har jag nog, jag ska leta fram en när jag kommer hem ikväll.

Men självklart får alla som vill lägga upp en bild så tråden går vidare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg