Gissa position

Dags att ta nya tag:
SNB10325.JPG

Vilken topp är detta?

Jag tror bilden är tagen österut (typ.. nordöst, sydöst..), och praktiskt taget alla dalar kring Kebnekaise går väl öst-väst, inte syd-nord som de verkar göra på bilden. Alltså skulle det vara i Sarek, och där har jag inte så bra koll. Så jag vet inte :) Fast det är klart, man kan ju dra till med Sarektjåkkå *-topp?

(Jag förutsätter Sverige.)

Kul om tråden vaknar!
 
Jag tror bilden är tagen österut (typ.. nordöst, sydöst..), och praktiskt taget alla dalar kring Kebnekaise går väl öst-väst, inte syd-nord som de verkar göra på bilden. Alltså skulle det vara i Sarek, och där har jag inte så bra koll. Så jag vet inte :) Fast det är klart, man kan ju dra till med Sarektjåkkå *-topp?

(Jag förutsätter Sverige.)

Kul om tråden vaknar!

Sarektjåkkå *-topp är rätt sålångt iaf. Hoppas att nån kommer på vad det ska vara, vi kan ge experterna en tidsfrist på ett dygn ;D.

Så kom igen, vilken topp av Sarek är det?
 
En gissning till...

...den här på en mindre 'förtopp' till nordtoppen, öster om denna. Möjligtvis tagen från nordtoppen? Jag har ingen aning om ifall det finns någon sådan 'förtopp', men det är den enda förklaring jag kan ljuga ihop :)

/Pär
 
Sarektjåkkå *-topp är rätt sålångt iaf. Hoppas att nån kommer på vad det ska vara, vi kan ge experterna en tidsfrist på ett dygn ;D.

Så kom igen, vilken topp av Sarek är det?

Nord-, Stor-, Syd- eller Buchttoppen är givna gissningar, men jag får inte riktigt ihop det med kartan och mitt gissade väderstreck, och jag har aldrig varit där personligen, så nån annan får ta denna.
 
...den här på en mindre 'förtopp' till nordtoppen, öster om denna. Möjligtvis tagen från nordtoppen? Jag har ingen aning om ifall det finns någon sådan 'förtopp', men det är den enda förklaring jag kan ljuga ihop :)

/Pär
Jo, det är alldeles rätt. Det är Norra förtoppen till Sarektjåkko Nordtopp som ståtar med sina 1980 meter (pf ~ 30m). Bra gissat. Vem producerar en ny gåta?
 
Åh, lever den här gamla tråden igen! Kul!

Jag gissar också på Niak , men jag gissar att toppen är fotograferad från norr. Mitt tips är att du stod vid Sjnjuvtjudis och fotade söderut.
 
Här kommer nästa bildgåta, varifrån är bilden tagen (och vad ser man)?

Jag har några bilder på Niak från Oarjep Tjievrajavrre med exakt samma siluett. Men du är uppenbarligen längre bort - jag gissar på östra delen av Vuosskelvagge på sluttningen av Hallji.
 

Bilagor

  • P8211171.jpg
    P8211171.jpg
    24.3 KB · Visningar: 788
Känner att jag måste ladda upp en referensbild på Niak i vackert väder också...
 

Bilagor

  • CRW_2782.jpg
    CRW_2782.jpg
    25 KB · Visningar: 1,214
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg