Gissa position

Kan det vara så att du står på leden mellan Årosjokk och Aliseatnu typ en halvmil norr om Leavasjokken och tittar österut mot Vealebakti?

Det kan det däremot inte. Bilden är tagen i riktning ungefär SSV och inte på en led, även om det passerar en i dalen mellan växtplatsen och fjället i bakgrunden. Denna led går mellan två stugplatser.
 
Det kan det däremot inte. Bilden är tagen i riktning ungefär SSV och inte på en led, även om det passerar en i dalen mellan växtplatsen och fjället i bakgrunden. Denna led går mellan två stugplatser.

Då borde kanske fjället i bakgrunden ligga väster om Kungsleden, även om det inte måste vara den leden som går i mitten på bilden? Och stugorna som nämns kanske kan vara Tjäktja, Alesjaure och/eller Unna Allakas? Äh, jag vet inte... Fiskar mest nu. :)

/ F
 
Då borde kanske fjället i bakgrunden ligga väster om Kungsleden, även om det inte måste vara den leden som går i mitten på bilden? Och stugorna som nämns kanske kan vara Tjäktja, Alesjaure och/eller Unna Allakas? Äh, jag vet inte... Fiskar mest nu. :)

Två (2) av fiskarna nappade ;)
 
Hmmm, trådens hittills mest irriterande bild! Jag har ju tillåmed varit uppe på den där knölen, vilket Kalle vet mer än väl...

Det är Radjecohkat som ligger bakom Unna Allakas-stugorna.
 
Garddetjåkka i bakgrunden?

Nix; firrparet var "väster om Kungsleden" och "Unna Allakas", för...

Hmmm, trådens hittills mest irriterande bild! Jag har ju tillåmed varit uppe på den där knölen, vilket Kalle vet mer än väl...

Det är Radjecohkat som ligger bakom Unna Allakas-stugorna.

...det här var rätt. :)

Vi ser alltså Rádječohkat ("Gränstopparna") från sydligaste sluttningen av Ruovssuk. Trots att den branten ser opasserbar ut nerifrån stugplatsen är det faktiskt inga problem att ta sig rätt upp (eller ner) från det här hållet. Den andra stugplatsen är alltså Cunojávrihytta på norska sidan.

Och Pär, när jag såg att du svarat förra gången var jag nästan säker på att du hade känt igen dig... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg