Gissa position

Den där måste vara tagen med ett långt tele i linje med Rapaälven mot Kanalberget och Axel Hambergs topp med Tielmas östliga utlöpare framför.

Svårt att säga var du står, men det bör åtminste vara nedströms Rapaselet uppe i backen på östsidan av älven. Kanske till och med så långt bort som Skierffe?
 
Det är korrekt beskrivet. Jag utnyttjade zoomen på min lilla kompaktkamera till det yttersta. Bilden är tagen från en position sydväst om toppen 1112 som ligger öster om Alep Spádnek.
 
Jag låg i backen där lite längre norrut en hel eftermiddag för några år sedan och har en hel uppsättning bilder som är nästan identiska med din...

Här kommer en egen bild därifrån och en ny bild att gissa på för oss som är fast framför datorn istället för att vara ute och vandra :)
 

Bilagor

  • bild_abc.jpg
    bild_abc.jpg
    36 KB · Visningar: 375
  • bild_xyz.jpg
    bild_xyz.jpg
    40.4 KB · Visningar: 369
Så här sent på kvällskvisten är det ju alltid lite inspirerande att gissa..
Och så svårt.. Nivån har höjts uppåt...
Är det inte lite åt Mårma i bakgrunden?
 
Så här sent på kvällskvisten är det ju alltid lite inspirerande att gissa..
Och så svårt.. Nivån har höjts uppåt...
Är det inte lite åt Mårma i bakgrunden?

Nej, platsen ligger flera dagsmarscher från Mårma.

Här går en gammal renflyttarled som, att döma av spåren i området, måste varit mycket vältrafikerad en gång i tiden. Den gamla stigen är på flera platser mycket tydlig genom skogspartierna trots att den idag är på väg att växa igen eftersom inte så många längre väljer den här vägen.
 
Här kommer lite hjälp med en bild tagen lite senare en bit längre fram i fotoriktningen.
 

Bilagor

  • bild_hgf.jpg
    bild_hgf.jpg
    26.8 KB · Visningar: 348
Jag instämmer och det är då mer exakt norra spetsen av sjön Gágirjávri vi ser. Den reglerade sjöytan ger en utmärkt ledtråd!

Hälsn Pelle
 
Det stämmer alldeles utmärkt!

Vid högvatten så är sjösystemet en enda stor sjö, men vid lågvatten så delar de upp sig i flera.

Förutom den första milen på bilväg från Vietas upp till dammen så var det här en jättefin och ganska lättvandrad ingång till södra Kebnekaiseområdet.
 
Det stämmer alldeles utmärkt!

Vid högvatten så är sjösystemet en enda stor sjö, men vid lågvatten så delar de upp sig i flera.

Förutom den första milen på bilväg från Vietas upp till dammen så var det här en jättefin och ganska lättvandrad ingång till södra Kebnekaiseområdet.

Hej!

Fortfarande renons på nya bilder att gissa på. Lämnar gladeligen över till Swift som får lägga upp ny bildgåta.

Men jag undrar också om det gick att vada över till norra sidan av jokken upp mot Teusajaure, eller om du gick hela vägen fram till båten vid stf-stugan. Eller fixade du annan båttransport?

Med vänlig hälsning, Filiokus
 
Tack för möjligheten, men jag åker till Kebnekaisefjällen om ett par dar och ska också gå genom Teusadalen, dock bara den övre delen.

Hoppas någon annan har en spännande bild att lägga ut!

Hälsn Pelle
 
Men jag undrar också om det gick att vada över till norra sidan av jokken upp mot Teusajaure, eller om du gick hela vägen fram till båten vid stf-stugan. Eller fixade du annan båttransport?

Jag följde Vákkásjjåhka uppför backen och gick sedan på platån förbi Gállaktjåhkkå hela vägen bort till Sitasjaurestugan så jag vet inte hur det ser ut om man fortsätter nere i dalen. Jag har dock läst några texter från folk som gått både utefter sjön och som vadat jokken, inget av alternativen verkade dock vara särskilt enkelt. Det finns ju helt klart en viss lockelse i att försöka vada jokken och ta vägen förbi Liermejávri och vidare runt Kårsatjåkka men man ska nog hoppas på lågvatten då...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg