Gissa position

Var befinner jag mig och vilken dalgång ser vi något till höger om mitten av bilden

Jag håller med Thomas att vi befinner oss i Guohpervágge. Men jag tror att vi är längre österut, annars ser man inte Bierikbakte som väl är den karakteristiska toppen till vänster om mitten. Jag gissar att vi är strax väster om mötet med Álggavágge. Dalgången till höger är Basstavágge.
 
Jag håller med Thomas att vi befinner oss i Guohpervágge. Men jag tror att vi är längre österut, annars ser man inte Bierikbakte som väl är den karakteristiska toppen till vänster om mitten. Jag gissar att vi är strax väster om mötet med Álggavágge. Dalgången till höger är Basstavágge.
Tore är närmare än Thomas.... men jag befinner mig inte i Guohpervágge, och Bierikbakte och Basstavágge finns inte med på bilden. Åter igen har vi en bild som blir svårare av att detaljer döljs av vädrets makter. Dessutom är fotovinkeln lite udda eftersom de flesta som passerar här (och det är ganska många) gör det på sluttningen till höger om mig.
Försök igen!
///Claes
 
Ingen gissning, men jag är imponerad av att ni har så många bilder liggande som är lagom intetsägande, med lagom dåligt väder, och alltid utan förgrundsko! (Ingen negativ kritik, det är fina bilder, men ändå...)
 
Jag var helt övertygad om att Tore hade rätt med Bierikpakte i bakgrunden. Förgrunden är det stora deltalandet som bildats där Guohperjåkken "fallit" ner i Rahpajåkkens översta del i Rapadalen.
Jämför med bifogade bild som jag tog just där.
Det är ju mycket ovanligt att någon har blandat om sina bilder så att man är på fel ställe, men den här gången lutar det nog åt det hållet.

/Hans
 

Bilagor

  • utsid44.jpg
    utsid44.jpg
    137.3 KB · Visningar: 394
Tittar med glädje på alla dessa vackra foton och förstummas över Er kunskap. En önskan för ytterligare kunskapsinsupande vore ett ungefärligt datum/årtal på dessa foto, då så är möjligt.
 
Jag var helt övertygad om att Tore hade rätt med Bierikpakte i bakgrunden. Förgrunden är det stora deltalandet som bildats där Guohperjåkken "fallit" ner i Rahpajåkkens översta del i Rapadalen.
Jämför med bifogade bild som jag tog just där.
Det är ju mycket ovanligt att någon har blandat om sina bilder så att man är på fel ställe, men den här gången lutar det nog åt det hållet.
/Hans
Måste krypa till korset (det är ju snart påsk) och erkänna att jag hade fel. Otroligt vad hjärnan kan spela en spratt. Jag har ända sedan jag scannat in bilden på hösten 2001 varit helt övertygad om att bilden var riktad åt andra hållet, d.v.s. att den visade Guohpervágge från strandängarna nedanför Skarja, Hjärnan ser vad hjärnan vill se. Jag fick lov att leta rätt på negativen och kolla ordningsföljden på bilderna innan jag lyckades övertyga den om att så inte var fallet. Alltså!:
  • Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
  • Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)

Nu får jag inte glömma att gå in på min hemsida och ändra bildtexten för den här bilden där eftersom det stått fel text på den bilden i snart 10 år :(

(Jag lyckades i alla fall få fart på diskussionen ;) inte illa det heller!)

Nya tag!
///Claes

(ps. Min bild var tagen första veckan i september 2001 ds.)
 
  • Tore hade rätt om Bierikpakte och att dalgången till höger är Basstavágge, men fel avseende fotoplats
  • Hans knäckte fotoplatsen (Skarja)

Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?
 

Bilagor

  • 103_0328.jpg
    103_0328.jpg
    27.3 KB · Visningar: 341
Eftersom jag loggade in före Hans tar jag stafettpinnen. Claes har för övrigt en liknade bild tagen 2007-08-04 men med fotoplatsen ovanför fallet.
Här kommer min bild, tagen 2004-08-03. Vädret var så här soligt och varmt hela vandringen!
Var är jag och vad ser vi?

Är det Storstienfjellet vi ser längst bort och Siellacohcka närmast?

I sådana fall står du i Ballinvággis sydände.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar