Gissa position

Fotot är taget mot sydväst

Hej!

Min första tanke var att du stod på Darfallahku och plåtade åt Skartoaivihållet till, men det passade inte riktigt vare sig med bakgrunden eller "mellangrunden". Men nu kom jag på att vi kanske ska flytta oss ett par mil österut!

Så nu skulle jag tro att du tagit stigen upp från Pirttivuopio, mellan Årosjokk och Nikkaluokta, och att du slagit läger ungefär vid Vouhppevardu. Ravinen i mitten i bildens bakgrund är då Stallegorsa och berget som tittar fram ur dimman från höger är Kakinjunnje. Kan det stämma, tro?

häpp / Filiokus
 
Jag får ge dig Filiokus rätt.
Vi steg av bussen där stigen börjar upp i Vistasvággi. Där finns ett fyrhjulingsspår rakt norrut till en renvaktarstuga som vi gick (tipset hämtat från LRC:s hemsida, tack för det!). Sedan slog vi läger vid Guhppusgorsa och kunde se Nikkaluokta bland annat.
Så nu är det din tur!
 
Jag får ge dig Filiokus rätt.
Vi steg av bussen där stigen börjar upp i Vistasvággi. Där finns ett fyrhjulingsspår rakt norrut till en renvaktarstuga som vi gick (tipset hämtat från LRC:s hemsida, tack för det!). Sedan slog vi läger vid Guhppusgorsa och kunde se Nikkaluokta bland annat.
Så nu är det din tur!

Okej, då kör vi en bild till! Vad ser vi och varifrån är fotot taget?7

/ F
 

Bilagor

  • S6301788.jpg
    S6301788.jpg
    46.8 KB · Visningar: 443
Är ganska dålig på att gissa, så egentligen känns det lite fuskigt att lägga upp en ny bild utan att först ha prickat rätt... Men samtidigt skulle det vara kul att se hur länge den här bilden klarar sig; så jag provar...
 

Bilagor

  • p7310024.jpg
    p7310024.jpg
    50.7 KB · Visningar: 440
Jaha... Ser ut som att det är dags för en ledtråd...

Fotoplatsen återfinns i Sverige men utblicken som bilden erbjuder sträcker sig utanför Svea rikes domäner. Fotoriktning är i huvudsak söder.
 
Jag gissar att det är Norge vi ser ut över?? Jag slår till med en gissning att du har gått upp på Blåhammarkläppen och fotar söderut.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar