Gissa position

Ingen aning..Nån får väl göra grovjobbet här först och gissa.
"Är det i närheten av Kebnekaise månne?"

Antalet klädnypor som finns på bilden.. Är det en ledtråd?:)

Hej!

Det var väl 50-50 på den grovgissningen. :) Så då är det ju såklart Sarek vi befinner oss i.

Antalet klädnypor indikerar inget annat än att det var första dagen med uppehållsväder efter några riktigt blöta och ruggiga dagar. Det mesta var fuktigt och behövde verkligen torkas.

häpp / Filiokus
 
Då gissar jag på Guhkesvagge, nära bron och mellan jokkarmarna. Du har då denna vy bakåt.
 

Bilagor

  • 113.jpg
    113.jpg
    113.7 KB · Visningar: 350
Då gissar jag på Guhkesvagge, nära bron och mellan jokkarmarna. Du har då denna vy bakåt.

Rätt dal nu. Gukkesvagge betyder "den långa dalen", därav den andra ledtråden. Men platsen är inte korrekt. Här kommer en ny bild på samma tältplats, fast i annan vinkel och utan fuktiga attiraljer på tork:
 

Bilagor

  • S6300258.jpg
    S6300258.jpg
    45.6 KB · Visningar: 335
Nu blev det enkelt. Akka i bakgrunden, från sydost. Exakt position blir svårt, men norra änden av Gukkesvagge, och är det Sarek så måste det vara på gränsen till Stora Sjöfallet.
 
Nu blev det enkelt. Akka i bakgrunden, från sydost. Exakt position blir svårt, men norra änden av Gukkesvagge, och är det Sarek så måste det vara på gränsen till Stora Sjöfallet.

Ungefär vid "re" i Sareklåptå på fjällkartan. Faktiskt min favorittältplats alla kategorier. Jag hittade en perfekt plats med torrt gräs, rinnande vatten, släta klippor att sola och äta på och utsikt åt både Akka och Sarektjåkka.

Nästa bild!

/ Filiokus
 
Den platsen ska jag lägga på minnet. Hade fått för mig att Gukkesvagge i stort sett var vattensjukt och tråkigt, men jag får omvärdera!

Tyvärr har jag dåligt med bilder, dessutom var det ganska öppet mål... jag föreslår att bollen går till tore47.
 
Den platsen ska jag lägga på minnet. Hade fått för mig att Gukkesvagge i stort sett var vattensjukt och tråkigt, men jag får omvärdera!

Hej!

Efter lite detektivarbete hittade jag den exakta platsen på en satellitbild. Ön i jokken är utmärkt på kartan oxo. Tror faktiskt jag ska ta mig dit igen någongång.

/ F
 

Bilagor

  • Kukkesvagge.jpg
    Kukkesvagge.jpg
    33.6 KB · Visningar: 313
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg