Gissa position

Det bränns, det bränns. Klart närmare, men fortfarande en bit ifrån (lite för långt faktiskt, och inte riktigt rätt riktning) En dryg halvmil eller en och en halv mil får du gå för att komma rätt beroende på vilken väg du tar.
Försök igen!
///Claes

Är vi då tillbaka vid Tjatjajaurekåtan där vi var för ett par bilder sedan? Jag vet att det ska finnas ett fint vattenfall på västsidan av Njuikkustak, men fotot passar inte in på den beskrivningen. Men vi kan kanske vara i de krokarna ändå, passar ju rätt bra med avstånden om man går runt Unna Visttascohkka med-och motsols.

Fast jag menar inte att mjölka information, för jag har egentligen ingen susning. Skulle vara roligare om någon som faktiskt känner igen platsen på bilden klämmer fram svaret.

häpp / Filiokus
 
Är vi då tillbaka vid Tjatjajaurekåtan där vi var för ett par bilder sedan? Jag vet att det ska finnas ett fint vattenfall på västsidan av Njuikkustak, men fotot passar inte in på den beskrivningen. Men vi kan kanske vara i de krokarna ändå, passar ju rätt bra med avstånden om man går runt Unna Visttascohkka med-och motsols.
Fast jag menar inte att mjölka information, för jag har egentligen ingen susning. Skulle vara roligare om någon som faktiskt känner igen platsen på bilden klämmer fram svaret.
häpp / Filiokus
Nu är det nära men.... det är inte vattenfallet bakom kåtan även om det är snarlikt.
Nytt försök någon.
///Claes
 
Kan det vara på andra sidan dalen, mittemot där Moarhmmajohka kommer ner i Vistasvaggi. Där rinner det ner en liten namnlös bäck på Unna Vistascohkkas nordost-sida.

Peter P.
 
Kan det vara på andra sidan dalen, mittemot där Moarhmmajohka kommer ner i Vistasvaggi. Där rinner det ner en liten namnlös bäck på Unna Vistascohkkas nordost-sida.
Peter P.
Inte den heller! Som ledtråd lägger jag upp denna bilden som visar fallet i ett större sammanhang:

översikt.jpg

MVH ///Claes
 
Det är sjön som ligger mellan Tjatjajaurekåtan och Alesjaure sameby. Heter Balip Cazjavri enligt friluftskartan.
http://album.baskeri.net/Vandring/20030725/slides/SCAN0033.htm
Ursäkta sent svar! Massor att göra på jobbet.

Jo... nu frågade jag ju inte efter sjön utan efter fallet.... men visst är det så att det är vattenfallet vid Balip Cazjavri som syns både på min och din bild. En otroligr vacker plats och jag kan inte annat än hålla med Emmma i den dröm om platsen hon beskrev i en kommentar till min senaste tur:
Ursprungligen postat av Emmma
En tältnatt vid de små sjöarna Mellan Alesjaure och Vistasvagge har jag drömt om länge
Ska nog tälta där någon gång. Denna gång gick jag dock med lätt dagspackning och hade inget tält med mig.

Bildvalet är ditt! En till från samma område kanske? ;-)

///Claes
 

avslutad210712

Gäst
Jo... nu frågade jag ju inte efter sjön utan efter fallet....

///Claes

Japp men på friluftskartan finns inget namn så det var svårt att komma på något *L*.

Gick där 2003 på min första fjällvandring på över 20 år. Satt länge och funderade. Kändes som att jag gått där men fick inte ihop det. Så jag fuskade lite *S*. Kommer en bild i morgon på ett ställe som är sk*tlätt om man gått där.
 
Jomenvisst, så här står det :"FK . Kisuris 27/2 1970 Göteborg Bengt Roland Per-Erik".
Visst är det Kisuris (Gisuris) 1664m, Sveriges 40:e resligaste fjäll med en primärfaktor på 774m.

Du har ögona med dig :)

Hej!

Är det någon som vet mer om plaketten, hur den hamnade där, vem Bengt Roland Per-Erik är samt vad "FK" står för?

Nu till nästa bild, denna gång från en trevlig tältplats. Någon som känner igen sig?
/ Filiokus
 

Bilagor

  • S6300251.jpg
    S6300251.jpg
    77.7 KB · Visningar: 346
Ingen aning..Nån får väl göra grovjobbet här först och gissa.
"Är det i närheten av Kebnekaise månne?"

Antalet klädnypor som finns på bilden.. Är det en ledtråd?:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg