Jag sitter och studerar terrängnamnen och upptäcker att man stavar olika i Kebnekaiseområdet och i Sarek. I Sarek skrivs tje-ljudet fortfarande "tj" medan man i Kebnekaise ändrat till "c med ett litet v ovanför". Jag antar att denna namnändring kommer att sprida sig neråt fjällkedjan så småningom. I Norge har man väl redan den stavningen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Jag sitter och studerar terrängnamnen och upptäcker att man stavar olika i Kebnekaiseområdet och i Sarek. I Sarek skrivs tje-ljudet fortfarande "tj" medan man i Kebnekaise ändrat till "c med ett litet v ovanför". Jag antar att denna namnändring kommer att sprida sig neråt fjällkedjan så småningom. I Norge har man väl redan den stavningen?
Det beror på att det finns flera samiska varieteter -- egentligen egna språk, men man brukar klumpa ihop dem under samlingsbegreppet "samiska". Norr om Teusadalen (ungefär) är det nordsamiska som dominerar medan det söder därom är lulesamiska och sedan via några tynande övergångsformer sydsamiska. De olika varieteterna har olika ortografier: den lulesamiska använder det svenska (eller på norsk sida, norska) alfabetet medan den nordsamiska även innehåller ett antal modifierade tecken. Därmed är både čohkka och tjåhkkå korrekt (observera även skillnaden i slutvokal), medan "tjåkka"/"tjåkkå" är en nu inaktuell stavning.
Vad gäller bilden gissar jag på Ryggåsberget och Luohttotjåhkkå.
Att det var så svårt att gissa på detta. Det vänstra berget på bilden är markant högre än det högra och är en (åtminstone för mig) välkänd profil från sydost som syns på långt håll åtminstone om man kommit upp lite i höjd. Denna bild är alltså inte tagen från sydost. Det är inga samiska stavningsproblem heller med just detta berg.
Grattis Kalle du hann lägga in ditt svar prcis samtidigt som jag. Du har alldeles rätt dessutom.
Grattis Kalle du hann lägga in ditt svar prcis samtidigt som jag. Du har alldeles rätt dessutom.
Vad gäller bilden gissar jag på Ryggåsberget och Luohttotjåhkkå.
Vill bara vara tydlig att Kalle gav rätt svar. Den kommentaren blev liksom inbäddad i mina övriga inlägg. Vi väntar nu på ny bild.
Tack även för den ortografiska förklaringen. Bra också att de två gamla Tjeura nu stavas olika även om uttalet kanske är lika.
Precis som jag trodde så var det lätt ! Det är på den lilla udden nedanför stugorna.Alisvággi åt sydväst, vid Alesjaurestugorna.
Precis som jag trodde så var det lätt ! Det är på den lilla udden nedanför stugorna.
Lätt och lätt..., jag börjar tro att LRC är dopad.
Lätt och lätt..., jag börjar tro att LRC är dopad.
Är faktiskt grymt impad av vissa personers kunskaper i denna tråd, ska försöka hitta nån svårare bild. För att inte tala om de fantastiska bilder man erbjuds här, de ger ju en inspiration inför kommande vandringar.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg