Gissa position

Jag sitter och studerar terrängnamnen och upptäcker att man stavar olika i Kebnekaiseområdet och i Sarek. I Sarek skrivs tje-ljudet fortfarande "tj" medan man i Kebnekaise ändrat till "c med ett litet v ovanför". Jag antar att denna namnändring kommer att sprida sig neråt fjällkedjan så småningom. I Norge har man väl redan den stavningen?
 
Jag sitter och studerar terrängnamnen och upptäcker att man stavar olika i Kebnekaiseområdet och i Sarek. I Sarek skrivs tje-ljudet fortfarande "tj" medan man i Kebnekaise ändrat till "c med ett litet v ovanför". Jag antar att denna namnändring kommer att sprida sig neråt fjällkedjan så småningom. I Norge har man väl redan den stavningen?

Det beror på att det finns flera samiska varieteter -- egentligen egna språk, men man brukar klumpa ihop dem under samlingsbegreppet "samiska". Norr om Teusadalen (ungefär) är det nordsamiska som dominerar medan det söder därom är lulesamiska och sedan via några tynande övergångsformer sydsamiska. De olika varieteterna har olika ortografier: den lulesamiska använder det svenska (eller på norsk sida, norska) alfabetet medan den nordsamiska även innehåller ett antal modifierade tecken. Därmed är både čohkka och tjåhkkå korrekt (observera även skillnaden i slutvokal), medan "tjåkka"/"tjåkkå" är en nu inaktuell stavning.

Vad gäller bilden gissar jag på Ryggåsberget och Luohttotjåhkkå.
 
Att det var så svårt att gissa på detta. Det vänstra berget på bilden är markant högre än det högra och är en (åtminstone för mig) välkänd profil från sydost som syns på långt håll åtminstone om man kommit upp lite i höjd. Denna bild är alltså inte tagen från sydost. Det är inga samiska stavningsproblem heller med just detta berg.
Grattis Kalle du hann lägga in ditt svar prcis samtidigt som jag. Du har alldeles rätt dessutom.
 
En ytterligare kommentar till mina ledtrådar. När jag kommer upp på Prinskullen så är profilen av Ryggåsberget det första jag ser när jag blickar in mot Sarek.
Denna bild är tagen på Luohttolahko rakt öster om Luohttotjåhkkå.
 
Vad gäller bilden gissar jag på Ryggåsberget och Luohttotjåhkkå.

Vill bara vara tydlig att Kalle gav rätt svar. Den kommentaren blev liksom inbäddad i mina övriga inlägg. Vi väntar nu på ny bild.
Tack även för den ortografiska förklaringen. Bra också att de två gamla Tjeura nu stavas olika även om uttalet kanske är lika.
 
Känner mig smått tvingad lämna en gåta då jag ju gissat mycket tidigare, tyvärr har kameran sällan varit med. Testar med ganska känd vy.
 

Bilagor

  • ales.jpg
    ales.jpg
    51.1 KB · Visningar: 280
Eftersom vi nyss gick till final ska jag drista mig till en gissning.
Jag tror att vi är på kartblad BD10 och att vi ser Ruonasgåhpe från trakterna av Ruonas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg