Gissa position


Stämmer fint, även om jag tror dalen heter Kaskavagge i sin östra del. Tror någon har skrivit en förklaring om det här på utsidan någongång.

Vi hade precis kommit ner från högplatån (Cievrralahku och däromkring) i dimman och gått helt efter kompass. Det var så dimmigt att det inte gick att ta ut kompassriktning knappt. Utan kompass hade vi mycket väl kunnat gå i cirklar. Vi höll nästan på att gå upp på Vardu ( "Nu VAR DU för långt norrut" var kanske för långsökt till och med för På Spåret.....). Väldigt lärorikt. Jag har ändå gått över mellan Nikkaluokta och Kaskasavagge åtminstone 4 gånger tror jag.

Väl nere i Kaskasavagge svängde vi västerut. Fotot är taget några hundratals meter från där man kommer ner i Kaskasavagge med riktning mot vindskyddet.

Om det är blött är det ett riktigt h-vete framme vid sjön. Jag fick delvis lyfta våran hund för att han skulle kunna komma fram vid stenskravlet. För honom hade det nog inte hjälpt om det var torrt heller.

Efter den turen har flickvännen plöjt igenom Grundstens bok om området och bestämmer var vi ska gå.....

Nytt foto!!

Peter P.
 
En ledtråd är att föregående bild är tagen i dalen som svänger åt höger i bilden nedan, bortom fjället till höger.
 

Bilagor

  • 111.jpg
    111.jpg
    38.8 KB · Visningar: 312
Min första tanke var att vi nog är någonstans i Favoritområdet och antydan till djupt nedskuren jokk i första bilden förde tankarna till västra delarna av Mårma. Utifrån den andra bilden gissar jag därför nu att den första föreställer den lilla glaciären på Moarhmmávárri (1672). Gissningsvis är du då på väg till eller från Moarhmmáčahca-övergången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg