Gissa position

Den levde inte länge, nej. :)

Nästa!

Hej!

Här var det magtraktskänslan som tog mig till rätt härad. Därefter lite spaningsarbete på kartan.

Well, nu ska vi se om någon känner igen följande överhäng. Var är vi, vad ser vi?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300343.jpg
    S6300343.jpg
    35.1 KB · Visningar: 335
Annars så.. Dom växer säkert om dom trivs i Jämtland någonstans.

Den rara blomman hittar du här: (Draba daurica) vanlig Fjälldraba alltså, den gamla Draba hirta på tallriken alltså. Och om man inte äter sill och potatis på den här tallriken får du bege sig lite västerut i fjällen till kalkrika blockmarker.

Varför är det då inte en Blockhavsdraba eller rentav Lappdraba? De är ju mycket kortare i växten och blomklasen är fåblommig och har inga stjälkblad. Hade det varit en sådan hade jag gissat någonstans runt Sulitelma, typ Kaiseketstjåkko eller nått sånt.

Men visst som Filip säger med topografin ,att så kan det även vara typ runt: Gardetjåkka/Tjålmåive där växer det faktiskt tre, fyra olika Draba-arter. Bland annat finns fin förekomst av Gulldraba där på sluttningarna.
 

Bilagor

  • Draba%20Wahlenbergii%20Hartm_%20%20T%202420.jpg
    Draba%20Wahlenbergii%20Hartm_%20%20T%202420.jpg
    102 KB · Visningar: 340
Äsch..

Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.:)
 
Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.:)

Anders, du är grym! Fortsätt för allt i världen!

/ F
 
Bild #4153

Jag gissar på Tjalebakte vid Sitojaures södra strand. Fotat från båt till/från Rinim.

Peter P.
 
Tänkte precis som Kalle B igår kväll.

Så här går mina tankar:
Lite förvånad att ingen löst gåtan ännu.
Nästan alla som vandrat mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett detta.
Peter P:s gissning är 11 km fel.

fyll i resten, någon....
 
Tänkte precis som Kalle B igår kväll.

Så här går mina tankar:
Lite förvånad att ingen löst gåtan ännu.
Nästan alla som vandrat mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett detta.
Peter P:s gissning är 11 km fel.

fyll i resten, någon....

Nu misstänker jag att många halkat av banan pga Hans inlägg. "11 km fel" syftar såklart på Skierfe, men det är inte rätt. Peter är närmast hittills.

häpp / Filiokus
 
fantastiskt! att det råkade vara 11 km även till Skierfe, det såg jag inte

/Hans

Men om du nu inte syftade på Skierfe, vad tänkte du på då? Nu blir man ju nyfiken på din och Kalles gissningar i klartext. Och så undrar jag om inte Peter har en justerad gissning på gång.

/ F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg