Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Den levde inte länge, nej.
Nästa!
Hej!
Här var det magtraktskänslan som tog mig till rätt härad. Därefter lite spaningsarbete på kartan.
Well, nu ska vi se om någon känner igen följande överhäng. Var är vi, vad ser vi?
häpp / Filiokus
Bilagor
Annars så.. Dom växer säkert om dom trivs i Jämtland någonstans.
Den rara blomman hittar du här: (Draba daurica) vanlig Fjälldraba alltså, den gamla Draba hirta på tallriken alltså. Och om man inte äter sill och potatis på den här tallriken får du bege sig lite västerut i fjällen till kalkrika blockmarker.
Varför är det då inte en Blockhavsdraba eller rentav Lappdraba? De är ju mycket kortare i växten och blomklasen är fåblommig och har inga stjälkblad. Hade det varit en sådan hade jag gissat någonstans runt Sulitelma, typ Kaiseketstjåkko eller nått sånt.
Men visst som Filip säger med topografin ,att så kan det även vara typ runt: Gardetjåkka/Tjålmåive där växer det faktiskt tre, fyra olika Draba-arter. Bland annat finns fin förekomst av Gulldraba där på sluttningarna.
Den rara blomman hittar du här: (Draba daurica) vanlig Fjälldraba alltså, den gamla Draba hirta på tallriken alltså. Och om man inte äter sill och potatis på den här tallriken får du bege sig lite västerut i fjällen till kalkrika blockmarker.
Varför är det då inte en Blockhavsdraba eller rentav Lappdraba? De är ju mycket kortare i växten och blomklasen är fåblommig och har inga stjälkblad. Hade det varit en sådan hade jag gissat någonstans runt Sulitelma, typ Kaiseketstjåkko eller nått sånt.
Men visst som Filip säger med topografin ,att så kan det även vara typ runt: Gardetjåkka/Tjålmåive där växer det faktiskt tre, fyra olika Draba-arter. Bland annat finns fin förekomst av Gulldraba där på sluttningarna.
Bilagor
Äsch..
Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.
Det går inte att bredda den här tråden i ett folkbildningsperspektiv längre. Det hela verkar ju bygga på någon slags ‘bildstress’ nu ju.
Jag tyckte jag gjorde en enorm insats här med antikt porslin, i stället för en billig ‘plastkåsa‘. Men förflackningen är ju total.
Anders, du är grym! Fortsätt för allt i världen!
/ F
Well, nu ska vi se om någon känner igen följande överhäng.
Jovisst, men håller på det ett tag...
Bild #4153
Jag gissar på Tjalebakte vid Sitojaures södra strand. Fotat från båt till/från Rinim.
Peter P.
Njae, inte riktigt. Tjålepakte har en betydligt mer rundad profil. Här sökes en klippa med rejält överbett. Fast gissningen är ju inte helt tokigt.
/ F
Tänkte precis som Kalle B igår kväll.
Så här går mina tankar:
Lite förvånad att ingen löst gåtan ännu.
Nästan alla som vandrat mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett detta.
Peter P:s gissning är 11 km fel.
fyll i resten, någon....
Nu misstänker jag att många halkat av banan pga Hans inlägg. "11 km fel" syftar såklart på Skierfe, men det är inte rätt. Peter är närmast hittills.
häpp / Filiokus
fantastiskt! att det råkade vara 11 km även till Skierfe, det såg jag inte
/Hans
Men om du nu inte syftade på Skierfe, vad tänkte du på då? Nu blir man ju nyfiken på din och Kalles gissningar i klartext. Och så undrar jag om inte Peter har en justerad gissning på gång.
/ F
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg