Gissa position

Är det i närheten av broarna på Padjelantaleden där Sjnjuvtjudisjåhkå rinner ihop med Sjpietjavjåhkå? Jag har för mig att de båda två har rätt djupa raviner.

Sjpietjav bakom till höger?
 
Är det i närheten av broarna på Padjelantaleden där Sjnjuvtjudisjåhkå rinner ihop med Sjpietjavjåhkå? Jag har för mig att de båda två har rätt djupa raviner.

Sjpietjav bakom till höger?

Helt rätt! Det är Sjpietjavjåhkkå en knapp kilometer uppströms sammanflödet med Sjnjuvtjudisjåhkå. Sjpietjavtjåkkå till höger. Bra jobbat Lars!

Claes var bara knappt 2 km fel med sin gissning. Och alla vi som varit vid båda gränsområdena till Sarek vet att terrängen är snarlik på båda ställena med sina avsatser och platåer.

Ok, läge för ny bild. Lars?
 
Påminner om Helags, som torde vara en av våra mest besökta toppar. Efter en närmare koll bland mina bilder måste så vara fallet. Bakom kullen ligger fjällstationen.
 
Lägger upp en bild på en underskön lägerplats taget en underskön sommardag. Vilken är utsikten??

/Peter

2008_0727_154710.jpg
 
Tycker den där väggen till höger ser ut att tillhöra Östra Bunnerstöten, så utsikten är då över Östra Bunnerskalet.
 
Helt rätt! Tältet är uppslaget NV om Stjäntja mindre än en km från leden mellan stensdalen och Gåsen. Året var 2008, det året man höll på att förgås av värmen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg