Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Jag hade fel.
trodde att jag skulle locka fram någon annan av våra nya medlemmar att ta det sista steget.
Här kommer ett namn så Filip får avge domen.
Nordösthörnet på Sjäksjo i Avtsusjvagge sett nerifrån jokken
/Hans
Oj, det lät dramatiskt. Och det var inte rätt gissat. Men det mest dramatiska med den här bildgåtan är väl ändå klippan själv. Och ingen som gissar fel på en bild borde skämmas för det. Det är trots allt just sådana inlägg som gör att tråden får liv och dynamik.
Nu en ledtråd: ni vet de stora kubiska stenblocken som ligger i Vistasdalen, under Unna Vistastjåkkas ostsida. De är peanuts i jämförelse med några av bumlingarna i raset under berget vi söker här, och syns bra även på lite håll.
häpp / Filiokus
ps: jag smög faktiskt in ännu en ledtråd i det här inlägget. Få se om någon hittar den.
Okej då: Skämmabákte.
Där satt den! (Kalle, tog du det på ordvitsen?)
Och det stämde ju faktiskt att många vandrare mellan Kvikkjokk och Saltoluokta har sett berget!
Det största stenblocket i rasmassorna är säkert 50 m högt, och kan mycket väl ha fallit fritt 2-300m när det släppte. Undrar vad det gav för utslag på richterskalan?
häpp / Filiokus
Där satt den! (Kalle, tog du det på ordvitsen?)
Nä, jag kände igen det direkt. Här är en bild från när jag själv åkte båt från Rinim, inklusive blocket.
Var är vi nu då?
Har egentligen inte en susning om var ovan bild kan vara tagen men eftersom jag tycker att det kan behövas lite fart på den här tråden nu så drar jag till med en vild gissning;
Kan det vara jokken som rinner från Niehter rakt söderut ner mot Nammatj? I så fall borde fotografen ha en storslagen vy av nedre Rapadalen bak ryggen...
Kan det vara jokken som rinner från Niehter rakt söderut ner mot Nammatj? I så fall borde fotografen ha en storslagen vy av nedre Rapadalen bak ryggen...
Nä, jag kände igen det direkt. Här är en bild från när jag själv åkte båt från Rinim, inklusive blocket.
Var är vi nu då?
Visa bilaga 6873
Man måste gissa för att finnas! Jag kastar mig in i leken med Alep Vassjajåkåtj.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg