Gissa position

Ja vad ska man gissa på?
Älesätno, där Vierrujokka flyter ut kanske..? Där vid den där plana strömkäglan där.. Men jag tycker det ser för skralt ut med vatten för den platsen...
 
Kalle har ju nyligen gett oss språklektioner.
Varför inte Gaskkasjohka utflöde i Visttasjohka vid Lisas stuga?

/Hans
 
Då lägger jag in en bild från en annan, inte lika solig, sommar:
 

Bilagor

  • yetanotherpicture.jpg
    yetanotherpicture.jpg
    20 KB · Visningar: 477
För tyst....

Jag gissar att du står uppe på Stora Hårjängsstöten och blickar söderut. Nedanför ser man ett vattendrag som jag tror heter Ljungan (har inga fjällkartor på jobbet). En bit bort till vänster borde leden mellan Vålåstugan och Helags gå.

Mvh
Peter P.
 
Nej, du är i helt fel område.

Berget vars sluttning jag står på är högre än något du hittar i Jämtlandsfjällen och jokken som rinner genom bilden är en av dem som det ibland varnas för att vada över.
 
Står du på Gådoktjåhkkå nånstans och blickar söderut? Då är jokken Gådokjåhkå och bergen i bakgrunden Gállakvárre, Unna Jierttá och Stuor Jierttá.
 
Det där stämmer bättre :)

Vi var uppe en sväng på toppen och irrade runt ett tag i dimman. Däruppe är det en gigantisk platt grusplatå som inte är helt lättorienterad med 100m sikt, man får lita helt till kompassen. På vägen ner satte vi oss i backen för att pusta ut då plötsligt molntaket höjde sig hundra meter och förvandlade dimman till milsvid utsikt ner över Rapaälven och ut mot Ivarlahko. Det var nästan tur att man satt ner just då för effekten av scenföändringen var alldeles hisnande. Detta var min första tur till lapplandsfjällen och Sarek - den gav mersmak!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg