Gissa position

Guohpervágge är ju en alldeles utmärkt plats att vila ut under en jobbig vandringsdag. Men nu fortsätter vi till...


Hej!

Jag tror att vi ser krokarna norr om Rinim. Den lilla knallen långt bort till vänster i bild torde vara Namadis, väggen tvärs över det som då är Sitoädno är Guravarasj, massiven i bakgrunden är Dakartjåkkå till vänster och Ruopsoktjåkkå till höger, och ravinen i förgrunden är Vuovresjågåsj.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Ok, då kör vi på med nästa bild med en gång! Var är vi och vad är det för bergstoppar i bakgrunden?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300305.jpg
    S6300305.jpg
    76.2 KB · Visningar: 360
Hej!

Ok, då kör vi på med nästa bild med en gång! Var är vi och vad är det för bergstoppar i bakgrunden?

häpp / Filiokus

Nästan samma perspektiv finns i Grundstens bok "På fjälltur: Sarek". I bakgrunden borde väl vara Stuor Skårki långt bort och Bielatjåhkkås/Soabbetjåkkås sydsluttning närmast, taget inifrån Snávvávágge.
 
Nu har det varit stiltje alltför länge i tråden, så jag passar på att lägga upp en ny bild:

Var är vi?

Visa bilaga 6167

Hej!

Bra initiativ! Det måste vi hedra med en gissning. Den första impulsen jag fick var att det kändes som Alkavagge, och att svämkäglorna som anas till höger i bild hör till jokken som rinner i Akavagge. Vyn skulle således vara åt nordost, och bortom kröken åt vänster ligger Alkanjalme.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Bra initiativ! Det måste vi hedra med en gissning. Den första impulsen jag fick var att det kändes som Alkavagge, och att svämkäglorna som anas till höger i bild hör till jokken som rinner i Akavagge. Vyn skulle således vara åt nordost, och bortom kröken åt vänster ligger Alkanjalme.

häpp / Filiokus

Intressant gissning. Det skulle därmed vara foten av Skårvatjåhkkå som vi ser till höger.

Men det är inte rätt. Vi befinner oss längre norrut.
 
Intressant gissning. Det skulle därmed vara foten av Skårvatjåhkkå som vi ser till höger.

Men det är inte rätt. Vi befinner oss längre norrut.

Då letar jag mig bara lite norrut och påstår att vi är i Guohpervagge och tittar ostsydost. Jokken vi ser till höger kommer från Vattendelarglaciären och vi ser Skårvatjåhkkå i fonden.
 
Det är intressant att våra U-dalar kan vara så förvillande lika bara topparna döljs i dimma. Både Alkavagge och Kuopervagge är goda gissningar.

Men vi har fortfarande inte hittat rätt. Vi måste än längre norrut. Jag kan bidra med en ledtråd också: SMHI.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg