Gissa position

Nyss hemkommen från en fantastisk kväll på Frösön där SFK Jämtland bjudit på ett mycket intressant föredrag om skidpionjären Olle Rimfors.
Och därmed har du bevisat ditt svar, gränsfjället Savsatj vid Slappejaure. Kul att du redan testat det badet, jag gjorde det inte för jag är en riktig badkruka.

/Hans
 
Om solen skiner är väl det möjligt att bada på de flesta ställen. Men vackra stränder är svåra att hitta om man är kräsen. Men stranden där vid Slappojaure är som sagt verkligen enastående. Egentligen borde vackra stränder, få sig ett speciellt kapitel i fjällbeskrivningarna. Allt är ju inte bara branta toppar.
Nåväl, eftersom det är vinter och väldigt kallt tycker jag nu att en glaciär passar bättre, och denna får således ange tonen på denna bildgåta här,

Lös detta den som kan..
 

Bilagor

  • imm-036.jpg
    imm-036.jpg
    30 KB · Visningar: 512
Om solen skiner är väl det möjligt att bada på de flesta ställen. Men vackra stränder är svåra att hitta om man är kräsen. Men stranden där vid Slappojaure är som sagt verkligen enastående. Egentligen borde vackra stränder, få sig ett speciellt kapitel i fjällbeskrivningarna. Allt är ju inte bara branta toppar.
Nåväl, eftersom det är vinter och väldigt kallt tycker jag nu att en glaciär passar bättre, och denna får således ange tonen på denna bildgåta här,

Lös detta den som kan..

Knivkammen från nordväst. Om det stämmer är du med andra ord uppe och ränner på Reaiddáglaciären.
 
Nu lätt att gissa med ledtrådar..

Nej Thomas, inte den vackra och dramatiska Knivkammen och det är heller inte i Kebnekaiseområdet.

Det här är faktiskt i Sarek.
Och där finns ju en hel del glaciärer att välja på.
Bilden visar ett isfall på glaciären i fråga. Det finns ett par sådana kända sådana i Sarek.
Den bleka solen som syns genom skyn är i söder, det är en ledtråd, vilket gör att jag står lite norrpå och fotar mot väster
En annan ledtråd är: Glaciären utgår bland annat där västerifrån, från en topp som är platt. Den toppen brukas tas som ett exempel på det nederoderade peneplanet fjällkedjan en gång var.

Ännu mer ledtråd då: Glaciären är väldigt osäker att beträda. En tragisk olycka för några år sedan inträffade här. Och så en ledtråd till då: Hamberg berättar att den användes som övergång av samerna.

Nu har jag gett i princip det hela och det är bara namnet kvar..
Vad heter glaciären?
 
Nix.
Utan att ha gått sträckan själv bedömer jag att det är c:a fyra dagsmarscher mellan fotoplatserna från din (Thomas) förra bild och den här bilden. Fast inte söderut.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg