Gissa position

Den övre stenen i vinterskrud ser ut som stenen ovanför Aktse på väg mot Skierfe.
På sommarstenen gissar jag Diggehajkgallo (Tiggehaika hetten den förut) på Kungsleden ovanför Kvikkjokk.
 
Den övre stenen i vinterskrud ser ut som stenen ovanför Aktse på väg mot Skierfe.

Det är inte Aktsegállo, Niostenen, som är utmärkt på kartan...
...men väl en annan sten lite högre upp i samma sluttning. Det finns fler också.

På sommarstenen gissar jag Diggehajkgallo (Tiggehaika hetten den förut) på Kungsleden ovanför Kvikkjokk.

Det här är dock en god bit ifrån.
 
Om man går västerut från Nikkaluokta, och sen går upp mot Tjeuralako följande stigen efter bron så ligger det ett rejält block i skogen en bit upp. Som jag minns det så ser det ut ungefär som "sommarstenen".
 
Kluriga stenar och det finns ett antal att välja bland...
Efter ledtrådarna och björkarnas storlek så fastnar jag för Tarradalen. Grundsten har skrivit om ett stenblock vid Såmmarlappa som ska ha nåt grottliknande, kan var det man ser så jag gissar på det.

Calle
 
Efter ledtrådarna och björkarnas storlek så fastnar jag för Tarradalen. Grundsten har skrivit om ett stenblock vid Såmmarlappa som ska ha nåt grottliknande, kan var det man ser så jag gissar på det.

Korrekt. Blocket och grottan återfinns alldeles invid Padjelantaleden någon km söder om Såmmarlappastugan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg