Gissa position

Filip
Håller fullständigt med dej om den här trådens förträfflighet. Läras, lära ut och inspireras (nu vet jag vars Anders kommer att bada nästa sommar, han får antagligen göra det i lugn och ro, där blir man inte störd).
Jag har i "pipen" nästan samma motiv som du, dock från en lägre del av fjället eftersom jag inte orkade upp på toppen där du varit, men jag avslöjar ingenting för jag är av naturliga skäl lika nyfiken som du hur den här gåtan kommer att nystas upp.
Där allför få som har satsat på att ha denna vy på näthinnan.

/Hans
 
Jag flyttar min utgångspunkt några kilometer söderut och hamnar i passet öster om Liddubakti 1759 på cirka 1540 meters höjd. Det ser ut som Kaitumsjöarna som drar iväg mot vänster.

Visst är det Kaitumsjöarna som anas i bakgrunden. Men den föreslagna platsen för själva fotograferingen är inte korrekt, även om förflyttningen söderut från Singitjåkka var helt adekvat i sammanhanget. Liddupaktes ostsida är en relativt "slät" matta med lösa stenblock, inte en dramatiskt lodrät klippa som på bilden.

/ F
 
Visst är det Kaitumsjöarna som anas i bakgrunden. Men den föreslagna platsen för själva fotograferingen är inte korrekt, även om förflyttningen söderut från Singitjåkka var helt adekvat i sammanhanget. Liddupaktes ostsida är en relativt "slät" matta med lösa stenblock, inte en dramatiskt lodrät klippa som på bilden.

/ F

Då försöker jag med med att flytta fotoplatsen 2 kilometer åt nordost och hamnar då på Skarttoaivi 1744 i stället.
Jag måste nog investera i en BD8. Det är jobbigt i längden med Lantmäteriets gratistjänst på webben.
 
Då försöker jag med med att flytta fotoplatsen 2 kilometer åt nordost och hamnar då på Skarttoaivi 1744 i stället.
Jag måste nog investera i en BD8. Det är jobbigt i längden med Lantmäteriets gratistjänst på webben.


Själv använder jag http://gis.lst.se/lanskartor/. Gratis, och betydligt större kartbild än på Lantmäteriet.

Jovisst är det uppifrån Skarttoaivi. Jag gjorde en dagstur upp på Liddupakte, över till Skarttoaivi och vidare på ryggen bort mot Skarttatjåkka och kunde liksom inte bestämma mig om jag skulle titta norrut (Singitjåkka, Kebnekaise, Kaskasatjåkka) eller söderut (Kårsatjåkka, Kaitumsjöarna). Fantastiska vyer i alla riktningar.

Undrar just om den väggen har klättrats någongång? Det kanske Ingemar kan svara på? Hur som helst, det är en lite oväntat dramatisk plats.


häpp / F
 
Varifrån gick du upp på Liddupakte Filip?

Bifogar en liten illustration över dagsturen, det tog ca 6h allt som allt. Tältplats vid kryssen nere till höger, på hyllan med utsikt söderut.

Har för mig att Tore Abrahamsson menar i Detta är Kebnekaise att man kan gå upp till sadeln mellan Skarttoaivi och Liddupakte även norrifrån, men då får man nog först hålla ganska långt västerut och sedan traversera österut förbi några branta partier. Säkert mer vådligt än söderifrån.

Och om jag minns Abrahamsson rätt, så skulle nordvästkammen på Liddupakte inte vara helt omöjlig, dvs att den går att göra utan klätterutrustning (jag vill dock inte svära på det!). Det är säkert ganska luftigt.

häpp / F

ps. Grym kartlänk, förresten. Den ska jag också börja använda!
 

Bilagor

  • Liddupakte.jpg
    Liddupakte.jpg
    55.2 KB · Visningar: 751
Wow!
vilken karttjänst, Thure!
Min "topptur" på detta fjäll var betydligt kortare än Filips, jag gick från nästan samma tältplats upp till sadeln mellan Skarttacohkka och Savubakti, men tog ändå nästan fem timmar.
Bilden visar Filips kamvandring
 

Bilagor

  • utsid007.jpg
    utsid007.jpg
    72.6 KB · Visningar: 468
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg