Gissa position

Området där är ju så känt och undersökt.
Det är ju genom kartans namn och dom ideer som forskare, klättrare och främst glaciologer har, som gett dessa vattensamlingar namn i runtom Tarfala, nya som gamla.
Vi har därför namn som: Lillsjön, Isfallssjön, Grönsjön, Frontsjön, osv.
Isarna smälter ju och nya sjöar , dom som redan finns och dom som kommer att bildas, väntar på nya namn.
Det finns dock en liten sjö nedanför Kaskatjåkkas södra glaciär. Den är ‘relativt ny’ som jag fattat det. Den har inget namn.

‘So dear folks.’.Vilka namn som får plats på en karta är en hel vetenskap.
Hur då gissa? Är det namnet du är ute efter här? Det kan bli till en hel del ‘komplikationer’ här med gissningar.
En som utrett sånt här på ett grundligt uttömmande och bildat sätt är ju LRC. Kanske kan han nånstans ge kunskap till detta.
 
stugor finns vid glaciologiska stationen i Tarfala. Kanske är bilden tagen strax söder därom på ostsidan av Tarfalavagge mot storglaciären?

Thure

Gissningsbilden är alltså tagen vid den uppdämda sjön nedanför Isfallsglaciären i Tarfaladalen.

Thure är så nära det går att komma utan att vara helt korrekt. Men vi köper det och ser fram emot nästa bild.

häpp / Filiokus
 
inget slarv i tråden..

Det korrekta namnet måste ju finnas och syftningen med platsen måste väl vara med?
Det åligger väl både den som lägger in bilden att dels veta vad platsen är/heter och dessutom då, den som gissar att ge ett vedertaget namn?
Vilken sjö menar du då? Frontsjön? Eller någon av de andra?
 
Hej!

Det kändes inte som att det var någon idé att ställa ytterligare frågor om sjöns position. Hade jag svarat Thure att "det är nästan rätt, men några hundra meter för långt söderut" är ju svårt att inte samtidigt leverera svaret, eller hur?

Huruvida den lilla sjön har ett av geologer eller vandrare givet och vedertaget namn låter jag vara osagt. Kanske någon som är bättre informerad än jag kan svara på det? Jag bifogar en liten illustration: pilen pekar på aktuell sjö, vid pilens spets är fotografens placering, och pilens riktning sammanfaller med fotografiets.

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • Tarfala.jpg
    Tarfala.jpg
    32.9 KB · Visningar: 346
#3389 Plats?

Svårt att leta fram bilder som jag ännu inte använt i den här tråden.

Den här tror jag inte jag lagt ut tidigare.

Thure
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    70 KB · Visningar: 337
Hej!

Kan det vara så lurigt att vi bara har förflyttat oss 25 km, till Nikkaluokta? Alltså att toppen till vänster är Karmaspakte och ravinen till höger är Cievrragorsa?

häpp / F
 
Naturligtvis ska tråden flyta. Men samtidigt är det inget vidare om det slarvas med namngivelser. Att gissa på just glaciärsjöar är ju en hel vetenskap i sig eftersom det uppkommer nya och en del inga namn har. Men dom i Tarfala har ju sina namn. Tittar du på den mer detaljerade Högfjällskartan över Keb finns ju sjöarnas namn med där.

Namnen på de här sjöarna är ju på nått vis givna. Det finns faktiskt andra som är mera beroende av just rätt namn på dom små sjöarna, Forskare vid Tarfala måste ju veta vilken sjö dom ska bege sig till för att mäta nått, osv. Fjällräddning måste ju i sin tur veta var vid vilken sjö någon förolyckats..

Vi vandrare tycker väl det är bara kul och intressant att kolla bild och bara rakt ut i luften gissa, men om inte gissandet ska förflackas och nivelleras, så måste ju det på nått vis rimligt vara rätt sjö man gissar på.

Det är därför det i min mening åligger även den som lägger ut en bild här att säkert veta vad för namn platsen må ha.

Just i och med att Tarfala har sin glaciologiska historia har ju sjöarna där namngivits.
Kollar du din egen grafiska beskrivning här och jämför med Högfjällskartan ser du ju att sjöarna är stadda i förändring. Dom blir fler, dom ändrar form, och i viss mån även storlek.


Själv tycker jag det är otroligt kul med dom som gissar rätt. Ännu mer roligare är det när folk vet nått om vad dom lägger ut för bild.

Det vore väl förfärligt om vi satt med odetaljerade kartor? Eller kartor utan namn? Kanske skulle det då bli enklare att gissa, man kunde ju då döpa om berg och sjöar efter behag.
På gamla Generalstabskartan över Sarek fanns inte ens Mikkaglaciären med. Folk vandrade ändå och var tydligen lyckliga även då.
 

Bilagor

  • ä (2).jpg
    ä (2).jpg
    58 KB · Visningar: 825
Hej!

Det här är det tretusentrehundranittiotredje inlägget på tråden. En av de saker som har gjort att tråden lever fortfarande flera år efter det att den startade är att det handlar om riktig infotainment, dvs underhållning och kunskapsbildning på samma gång. Jag har med stort nöje följt aktiviteterna här även då bilderna handlat om trakter jag ännu inte har besökt. Man lär sig alltid någonting nytt, får nya tips om ställen värda ett besök (som den vackra playan norr om Sulitelma för några bilder sedan) och jag har även fått upp ögonen för andra aspekter av fjällturismen än bara vandringen och bergstopparna i sig. Geologi är ett sådant exempel, och där har t ex Anders kommit med många intressanta pusselbitar: hans strategi att studera bergarterna för att göra en första grovpositionering är informativ och intresseväckande.

Jag har aldrig gjort anspråk på att kunna allt, och hur skulle man kunna det? Tack-och-lov för det, för då skulle tråden vara död för länge sedan. Och även idag har jag fått lära mig något som jag inte kände till: att de små sjöarna i Tarfaladalen har (om än svenska och sannolikt förhållandevis nya) namn. Och det är ju det som är tjusningen med hela grejen, att se något man inte har sett, att få reda på något man inte visste, eller åka till en plats man inte kände till.

Så till nästa bild. Antagligen inte så välbesökt ställe. Jag var iallafall mol allena där uppe.

häpp / Filiokus


Ok, nu såg jag att det redan kommit upp en annan bild. Men vi kör väl parallellslalom ett tag, då...? :)
 

Bilagor

  • S6301969.jpg
    S6301969.jpg
    95.2 KB · Visningar: 319
Det här kanske är en hejvild gissning, men skulle det kunna röra sig om Gaskkasbáktis berömda(?) nordvägg, med den nyss nämnda av en ändmorän gömda glaciärsjön som skymtar i förgrunden...?

Så är det ... förstabestigen av Sten Brander och Gunnar Finn (KAP-kökets konstruktör) i augusti 1953. Två ytterligare bilder som visar glaciärsjön här, tagna i början av juli 1969.
 

Bilagor

  • gissa4.jpg
    gissa4.jpg
    68.1 KB · Visningar: 332
  • gissa5.jpg
    gissa5.jpg
    56.8 KB · Visningar: 345
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg