Gissa position

Vi är alltså inte på kartblad BD10. Kan det vara BD6?

Varken BD9 eller BD10 alltså. Då förflyttar vi oss till BD6 istället. Men geologin får mig att tro på ett relativt västligt läge. Kan vi vara i närheten av Unna Allakas? Jag gissar på att vi blickar nordväst från västra delen av Skángalanjávri.
 
Nu när Thomas är nästan rätt så är det väl bara komma med detaljer i närheten.
Jag tror vi är i samma vattendrag, men halvvägs mellan Skangalnjavri och Snarapjavri.

/Hans
 

Nu kommer vi nog inte längre. Bilden visar den lilla dalkjusan (härligt ord) genast norr om Ruovssuk 1145. Jokken är alltså Ruovssokjohka och vi befinner oss på det flackare partiet innan den bildar en ravin ner mot lederna. Höjden till vänster i bakgrunden är den där riksröse 263A står.
 
Nu kommer vi nog inte längre. Bilden visar den lilla dalkjusan (härligt ord) genast norr om Ruovssuk 1145. Jokken är alltså Ruovssokjohka och vi befinner oss på det flackare partiet innan den bildar en ravin ner mot lederna. Höjden till vänster i bakgrunden är den där riksröse 263A står.
Kommer inte längre? Om man kollar på http://www.geodataonline.no/inatur/...RTF5r7Ie7tZHnnJOReKtEOxFZCXSbYSrVFkITnXuVrQ|| , zoomar in mot Unna Allakas tills man ser fjällkartan för första gången och sedan zoomar ut ett steg till så att man får den gula kartan utan höjdlinjer, så ser man den norska stavningen för toppen 1246 (1295 enligt svenska fjällkartan, en rejäl diskrepans) som ligger precis väster om röset och vars kant det är man ser på bilden. Den heter Ruvssot på den gula kartan, vilket jag misstänker är en annan stavning av Ruovssuk som i sådana fall är ett namn på hela fjället, både den högre norska toppen och den brantare svenska. I sådana fall har jag helt rätt. =)

I vilket fall som helst, här är två nya bilder:
 

Bilagor

  • gp2010-11-16-1.jpg
    gp2010-11-16-1.jpg
    69.1 KB · Visningar: 341
  • gp2010-11-21-1.jpg
    gp2010-11-21-1.jpg
    104.1 KB · Visningar: 356
En gissning på att bild 2 är toppen av Storsnasen.
Det är däremot fel. Som en ledtråd kan jag säga att det inte är en topp (eller jo, i någon mening är det väl en topp - det är ju ett lokalt höjdmaxima - men i sådana fall en topp med väldigt klen primärfaktor), det lutar nedåt åt höger, vänster och bakom klippan, men bakom fotografen lutar det uppför en liten bit till.

Det är inte i Snasahögarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg