Gissa position

Mitt första tanke här var Mårma där jag vet att Anders har utforskat varenda skrymsle. Men efter att ha gått bet på att hitta någon dal med lämplig kartbild så fortsatte jag till grannområdet som också verkar stå högt i kurs, dvs norra Vistas. Och se... där finns ju en liten tvärdal till Unna Visttasvagge som passar alldeles utmärkt! Kan det vara den?

I så fall ser vi topparna 1678 och 1702 väster om Påssustjåkka från Unna Visttasvagge?
 
Mitt första tanke här var Mårma där jag vet att Anders har utforskat varenda skrymsle. Men efter att ha gått bet på att hitta någon dal med lämplig kartbild så fortsatte jag till grannområdet som också verkar stå högt i kurs, dvs norra Vistas. Och se... där finns ju en liten tvärdal till Unna Visttasvagge som passar alldeles utmärkt! Kan det vara den?

I så fall ser vi topparna 1678 och 1702 väster om Påssustjåkka från Unna Visttasvagge?

Jag tror du har rätt. :)
 
Duktigt av er båda.

I så fall ser vi topparna 1678 och 1702 väster om Påssustjåkka från Unna Visttasvagge?

Ja visst var det så.
Jag står i den mycket vackra Unna Vistasvagge. vid sjöarna Det är midsommardagen 2003. Man ser upp mot Påssåstjåkkas norra toppar ( 1702 & 1678) då som formar in just i den lilla tvärdalen. Därinne ligger dessutom en vacker liten undangömd sjö. Sluttningen upp till Påssåstjäkka är ju till vänster.
Jo det är sant. Det finns många storslagna platser i fjällen, det vet nog alla. Men, Vistas-Mårma håller jag nog högst. Det finns alltid något nytt och spännande där att upptäcka. Området är lättbehändigt omväxlande, skiftande och hård väderlek, såväl sommar som vinter. Höga, sällsynt vackra formade fjäll med stora diagonaler och branta magstarka stup finns i överflöd. Sällsynta dagar framstår det med klarblå himmel som urbilden nästan för hur man minns fjäll.
Skidtur där är sagolikt-om nu snö finnes.. Det är lite snålt med den varan ibland mot Vistasdalen.
Sommartid finns det inga väggar som är så svarta som dessa och ingen dal är så grön som just Vistasvagge.
 
Svårt som vanligt tydligen..

Vi måste börja gissa direkt.. kallnar det blir det bara trist
Enda metoden är att gå in i bilden och beskriva det vi ser..

1. Jag tycker bergrunden verkar väldigt splittrad, typ kvartsiter och glimmrar.. Du är emot gränsen? Blockhavet verkar manglat...
2. Lågt molntak, du är högt upp?
3. Som jag ser det finns det en större glaciär högre upp?. Dom ‘två små’ vi ser här verkar dödisar eller snöfält.
4. Är du i en dal?

Kan det vara nånstans åt Sälkahållet till? Men där är det ju en del gräs å’ andra sidan...och längre norrut kan det ju inte vara...
 
Vi måste börja gissa direkt.. kallnar det blir det bara trist
Enda metoden är att gå in i bilden och beskriva det vi ser..

1. Jag tycker bergrunden verkar väldigt splittrad, typ kvartsiter och glimmrar.. Du är emot gränsen? Blockhavet verkar manglat...
2. Lågt molntak, du är högt upp?
3. Som jag ser det finns det en större glaciär högre upp?. Dom ‘två små’ vi ser här verkar dödisar eller snöfält.
4. Är du i en dal?

Kan det vara nånstans åt Sälkahållet till? Men där är det ju en del gräs å’ andra sidan...och längre norrut kan det ju inte vara...

Påminner lite om Unna Räitavagge och Räitaglaciären.

Thure

Varken Anders eller Thure är i rätt område med gissningarna. Dvs varken Sälka, Räita eller gränsfjäll!

Det stämmer dock att jag är rätt högt upp. Åt andra hållet hade jag storslagen utsikt (om än ganska molnig) som ni skulle spika direkt om jag la upp den!

En större glaciär finns mycket riktigt högre upp men de 'två små' är INTE 'två små' ;)

I molnen bakom mig döljs också (åtminstone) två relativt karakteristiska toppar som normalt sett syns på långt håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg