Gissa position

Det stämmer dock att jag är rätt högt upp. Åt andra hållet hade jag storslagen utsikt (om än ganska molnig) som ni skulle spika direkt om jag la upp den!.

Kanske ‘ Spika’-topparna då? He-he!!;)
Ja man får leta ledtrådar överallt, såväl i bild som i ens egen föreställningsvärld och i din kluriga text.. Ett sant nöje är dock detta frågande..
Nu ska vi se då..

Du är uppenbarligen på en dagsutflykt, va?,.. för tälta i den där miljön gör man ju inte frivilligt.

Då föreslår jag någon central plats i Sarek och det mest centrala blir ju Ålkatj.
Är du nånstans där i krokarna?
Bergrunden där är ju inte amfibolit som den kunnige geologen Svenningsen skrivit nu om, utan en annan, mjukare..
Sådär platt och fint har jag inget minne av att det är däruppe... Du måste vara ' way out of touch...':)

Tänker du aldrig på om nått händer och du bryter bena däruppe?
 
Har också grubblat på det där med Spika men får inte riktigt ihop det.
Men så där stenigt och ödsligt är det ju även på norra delen av Gassalahko, så kanske.....

/Hans
 
... och även jag fick sådär Göteborgshumor-vibbar och kollade av kartan runt Spika. Och rakt väster om nämnda berg ligger en sjö som heter Påisajauratj. I närheten ligger bergen Ruotestjåkkå och Kaskatjåkkå och glaciären Årjep Ruotesjekna. Och rakt bakåt i den förmodade fotografiriktningen ligger Spika.

/ Filiokus
 
Ålkatj!

Det är märkligt vilka konstiga vägar en sån här tråd väljer! När jag skrev spika så tänkte jag inte alls på Spijkka, men nog sjutton ligger berget väl synligt precis rakt bakom kameran på den här platsen!!!

Anders har helt rätt i att jag står på Ålkatj, närmare bestämt halvvägs upp på östsluttningen vid ~1400m. De 'två små' är i själva verket delar av Oarjep Oalgásjjiegna vars huvudmassa också syns till viss del på tvären strax nedanför. Glaciären som skymtar ovanför t.v. är Jågåsjgaskajiegna.

Jag hade tältet stående en bit ner utefter Oalgasjjågåsj och gick denna dag en kort dagstur. Dagen innan tvärade jag över hela platån från Áhkájiegna mellan de två stora glaciärerna vilket var förvånansvärt lättvandrat med stora plana ytor täckta av småblockig sten.

Kartans åsikt om hur glaciärerna hänger ihop är här dock grovt felaktig. I verkligheten sitter de 'två små' ihop med Oarjep Oalgásjjiegna medans det finns en helt isfri väg mellan dessa och Jågåsjgaskajiegna. På kartan är den östligare av dessa ihopdragen med Jågåsjgaskajiegna men saknar koppling till Oarjep Oalgásjjiegna.
 
Ålkatj visst, men det var mycket svårt..

För mig är textanalys alltid viktig.. Vad folk skriver om och hur, kan komma att på nått möjligt och omöjligt sätt, även undermedvetet som här, påverka en analys av vart dom befinner sig.
Ett ord här ’spika’ kom mig omedelbart att tänka på just ‘Spika’.. och för att se Spika måste man ju på nått sätt då vara i Sarek. Alltså ordleken tog mig dit, mer än dimman.
Men även bergrunden.. Den vanliga amfiboliten och diabaserna som bygger upp Sareks branta toppar finns inte just här där du står. Dom finns i kammen med Kanalberget, Hambergstoppen och Skårvatjåhkkå, men det är en missuppfattning att hela Ålkatj och Tielma består av amfibolit. Dom massiven byggs upp av glimmrar å’ kvartser och syeniter, vilket ger -även i dimman på din bild - runda former på ryggarna runt isarna och gör just att marken blir relativt platt av allt tryck ifrån isen.

I förbifarten kan ju nämnas att Hamberg själv faktiskt aldrig besökte området.

Glaciärerna verkar smälta ruskigt fort tydligen då. När jag en gång var där( -93)uppe, var det i augusti otroligt med snö och väldigt lite barmark. Jag föll på en platt isfläck och skar mig i handen av rakbladsvass is. Det var inget vidare. Därav faktiskt också mitt minne utav att om man går själv och druttar på ändan så står man sig slätt just däruppe på Jågåsjgaskatjåhkkå....

Nu blir det ny bild då. Nu en enkel vy som alla kan gissa på och som alla nog passerat. Fina tältplatser när solen skiner och ett väldigt vackert område.
Var någonstans är detta? och då exakt, befinner jag mig på kvällen här?
 

Bilagor

  • imm-059.jpg
    imm-059.jpg
    42.1 KB · Visningar: 389
Hej!

Apropå skymning, här kommer en bild tagen ett par timmar före midnatt i början av juli. Vad ser vi och varifrån är fotot taget?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301666.jpg
    S6301666.jpg
    50.7 KB · Visningar: 325
Det är tydligen populärt med svåra ställen nu..

Det bästa sättet är att ställa frågor..

1. Det är midnatt och solen står då mot nordväst.
2. Naturligtvis är du högt upp
3. I bakgrunden- norrut syns taggiga fjäll.. En avsevärd sänka, en större dal dal skiljer platsen ifrån bakgrunden?
Man kommer först att tänka på nått åt Sarekhållet men det är det inte..
Du är snarare i Keb, ..Men var?..mmmm?
 
det där snöfältet på berget till vänster ser bekant ut, är det inte Kaskasatjåkka?
I så fall står du på Tarfalatjåkkas rygg
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg