Gissa position

det där snöfältet på berget till vänster ser bekant ut, är det inte Kaskasatjåkka?
I så fall står du på Tarfalatjåkkas rygg
/Hans

Yep!

Efter en veckas mulet väder märkte jag när jag var i Tarfala att himlen började spricka upp framåt kvällen. Kvart i tio började jag en nattlig tur runt topparna Tarfalapakte (därifrån fotot är taget), Tarfalatjåkka, Kaskasatjåkka och Lillietoppen. Jag kom upp till Kaskasatjåkkas topp precis vid midnatt (dvs kl 01.00 sommartid) och hade fri sikt hela varvet runt. I Koupervagge och Kaskasavagge och även längre bort i Tjäktjavagge låg dimman tät, så bergen "svävade" i ett hav av moln. Jag kunde identifiera toppar ända långt ner i Sarek. Kaskasatjåkka är nog min absoluta favorit när det gäller utsikter, och jag rekommenderar alla att ta en tur dit upp. Midnattssolen var en härlig bonus.

häpp / Filiokus
 
Äntligen lyckades jag pricka rätt, det har varit en period då jag inte klarat nå'nting, trots bilder man borde tagit på en gång, javisst ja där är det ju, var ju där för någon månad sen (en eloge till Calle för Ladtjovagge-bilden som tusentals vandrare borde känna igen!).

Har ingenting på gång så vi fortsätter med Rapps' #3084
Den sterila bakgrunden påminner starkt om norska gränstrakter, förslagsvis vid leden mot Hellemobotn
 
#3083

Tror också på gränstrakter mot Norge och att det är en nordsluttning i bortre delen av bilden i och med att det inte finns så mycket vegetation där. Skulle kunna vara utmed riksgränsen söder om Riksgränsen och med Válfovárri i fonden. I så fall är bilden tagen i Dossagemvággi.

Thure
 
Så är det inte..

Äntligen lyckades jag pricka rätt, det har varit en period då jag inte klarat nå'nting, trots bilder man borde tagit på en gång



Jag tycker inte alls du bör känna så. Alla gissningar spelar roll och är ju jättekul att försöka leva sig in i folks olika synsätt på en punkt man tror sig se eller vetat sig har sett..., och att just du är med med din erfarenhet gör det ju hela extrakul.

Samtidigt är det roligt och spännande när nya kommer in i tråden och lägger upp bilder.
 
Tror också på gränstrakter mot Norge och att det är en nordsluttning i bortre delen av bilden i och med att det inte finns så mycket vegetation där. Skulle kunna vara utmed riksgränsen söder om Riksgränsen och med Válfovárri i fonden. I så fall är bilden tagen i Dossagemvággi.

Thure
Stämmer mycket bra det!! Det är dossaganjhokka som syns där där nere.
Har tyvärr ingen riktig karta men skulle säga att bilden är riktad mot syd-väst.
Ifrån syd sidan av lairrecorru, möjligtsvis fel, hittade ingen exaktare karta.
Eller kan säga så här cirka 1.5 km efter gatterjärvi om man gå söderut längs leden till Unna Allakaas.
 
Hoppas ingen tar illa upp för att jag lägger mej i denna avslutade frågan om Rapps bild. Han var ju ganska snabb på att godkänna ett svar som inte var helt rätt, och som Thure själv säger så var han för långt söderut med Valfovarri. Jag tror också att Ulf är lite fel med Beatnatcorru.
Det handlar ju om mindre kända trakter med en topografi som inte är lika skarp och tydlig som de mera välbesökta delarna av Kebnekaisefjällen
Om man utgår från Rapps "1,5 km efter Gatterjavri",
så är ju bilden tagen alldeles i närheten av Rr265A. Kartbilden stämmer då exakt med den långsmala sjön i Dossagevaggi (utan "m") som har två utvidgningar på sin östra strand med några små öar. och då borde berget i fonden vara Daskoriehppi (1421m). Det berget har på sin östra sluttning en djup jokkravin som syns tydligt i bilden.

Om Ulf har något på gång får han gärna fortsätta,
eller någon ny utsidan-läsare, det är bara bra med nytt blod och nya infall i den här spännande tråden.

/Hans
 
Fint utrett Hans.

Jag hörsammar uppmaningen och bidrar med en bild. (Förvisso är jag inte ny, men jag tror att jag har ett och annat bildupplägg innestående från tidigare gissningar :))
IMG_3195.jpg
Var är vi?
 
Det här var en spännande bild, svår att bestämma, men jag kör med en vild gissning.
Du står i Mårmamassivet nära Höktopparna och ser ut i nordostlig riktning. Det lilla mörka något till vänster i övre delen av bilden mitt ungefär kan då vara rasbranten på Viddja
 
Det är alldeles riktigt Hans! Bilden är tagen från topp 1938 i Mårmamassivet (den som fordom gick under namnet Mårmatjåkkå) och utsikten är den som fås om man blickar i nordostlig riktning.

Att vi är nära Höktopparna kan jag bekräfta med följande bild, som länkar på föregående bild från vänster. (Personerna i bilden står på den plats som motsvaras av den föregående bildens vänstra kant. Vi känner i båda bilderna igen ett av hacken i Höktopparnas sydprofil)
IMG_3196.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg