Gissa position

Jag tycker nog det börjar bli dags att folk börjar gissa på den här tråden. Det är oartigt att låta bilder ligga framme såhär utan att det följs upp.
Det är som jag skrivit tidigare, ett ansvar att hålla tråden vid liv. Och för den som lägger upp bilder är det inget kul heller att inte få någon respons. Folk bemödar sig lika mycket med att hitta kluriga och spännande bilder och det är ofta ingen lätt uppgift att nivåanpassa sina bilder som ‘utläggare‘. Inte för svårt och inte för lätt..

Jag börjar med att ställa lite frågor så kan vi väl se vart det leder. På så vis kan väl alla ha en möjlighet att haka på och känna sig delaktiga.

1. Jag tycker glaciären ser liten ut.. Är den okänd?
2. Det ser ut som molniga gränsfjäll i fjärran.. Ser vi rakt västerut?

En irriterande bild.-Men, men... jag tycker det ser ut som Kalanvare? Sjön skulle alltså vara Bajip Gorzajaure? Jag tycker landskapet ser ut som däruppe vid Gungar...okänt, vilt och öde.
 
Jag började just fundera på om det var dags att lägga in en ledtråd... Bilden är inte helt enkel och tagen en bit från allfartsvägarna, men nog finns det väl någon i den här tråden som virrat runt i de där trakterna?

1. Jag tycker glaciären ser liten ut.. Är den okänd?
2. Det ser ut som molniga gränsfjäll i fjärran.. Ser vi rakt västerut?

Svar på frågorna:
1: Ja, den är okänd. Saknar namn på kartan och har nog inte setts av så många fjällvandrare.
2: Västerut var de ja! Berget och glaciären ligger i Sverige, men den lilla knölen som tittar fram till vänster ligger nog i grannlandet.

En irriterande bild.-Men, men... jag tycker det ser ut som Kalanvare? Sjön skulle alltså vara Bajip Gorzajaure? Jag tycker landskapet ser ut som däruppe vid Gungar...okänt, vilt och öde.

I övrigt kan jag bara tillägga att, hur irriterande bilden än är, så har du alldeles rätt i positioneringen!

Drygt en halvmil söder om Unna Allakasstugorna för den som vill hitta platsen på kartan men inte direkt känner igen namnen på berget och sjön.
 
Ny 'glaciär'sjöbild.

Ja det var en svår bild. Gränsområdena är ofta de fjäll som är bortglömda.

Nu till ny bild då.
Här en liten sjö nära 'en glaciär'.Glaciären, eller rättare sagt isfältet, vid sjön är inte direkt i någon större vigör...
En ledtråd är att större isar finns utanför bilden.

Platsen, eller rättare sagt, dalen här- ett kargt vandringsstråk- bör inte vara okänd. ..
Av döma av en del på ‘Utsidan’ här, bör några i alla fall ha gått här.

Så det här bör väl inte vålla några större bekymmer.;)
 

Bilagor

  • imm-082.jpg
    imm-082.jpg
    41.6 KB · Visningar: 601
Miehttjevagge

Den lilla sjön längst söderut i dalen. Och, som sagt, det är ju inte så långt från Stuorrajiegna på Sulitelmas sydsluttning.

Det var nästan så jag trodde att du varit inne och tullat bland mina bilder där Anders! Men jag har lite mer snö och is på min och står några meter längre bak!!!
 

Bilagor

  • miehttjevagge.jpg
    miehttjevagge.jpg
    46.3 KB · Visningar: 679
# 3053

Men jag har mindre moln på min!
Jo, så kan det bli ibland. Att en tagen bild av en annan är som ens själv som man har. Mer ovanligt är att bilden kan ha samma format eller är komponerad på samma sätt. Det är då det där lite otäcka kommer... eller tvärtom då: ‘Det gemensamma‘ infinner sig. För mycket ‘gemensamhet’ kan ju i sin tur upplevas som trivialt och i slutändan banalt och ointressant.

Att ta en bild med en kamera, är att ha, eller rättare sagt äga en viss intuition för en komplett bild. Där bildens topografiska innehåll speglas i dess komposition. Denna intuition är ungefär samma man stöter på när man gissar.

Mietjevagge är ju som du ju vet kul och lättvandrad att gå i. När jag gick där Augusti 2001(bilden) var det kallt och blåsigt. Sånt syns inte på bilderna man tar. Det är den unika personliga upplevelsen som bara fotografen äger. Vissa går i sol, andra i regn.
Vissa kommer i håg, andra glömmer.
Vissa av oss är vakna och ser.
Men, jag tycker du äger en otroligt rik bildskatt på ovanliga sedda fjäll och platser. Inte minst är ju dina filmer kul, senast nu den ifrån Sarek. I dessa för du ju framåt berättelsen kring vandringen och låter den inte bara stanna i ett ögonblick i ett fotografi utan man får mer. Ett mervärde alltså!
Kanske är det en vanesak hur vi tolkar utifrån det vi enkelt kan se.. Den statiskt fotograferade bilden kanske inte längre överensstämmer med det vi verkligen upplevde?

Fjällen vid sjön heter ju Lullevare (1655)och Unna Kasak. (1420). De namnen är bortglömda och står ej heller på kartan längre.
 
Här kan vi verligen snacka ovanliga platser ur vandringssynpunkt! Möjligen att en och annan fiskare rör sig i området?

Du står på sydsluttningen av Tsikkålgge och tittar ner på den lilla sjön nedanför Meteroritsjön (fantasieggande namn!) och, lite längre bort, Gárdávrre. Platsen ligger ungefär mittemellan Vuoggatjålme och Miekak.

Lite nyfiken som jag är så måste jag fråga hur terrängen generellt var därikring - de få beskrivningar jag sett låter ju mer eller mindre som om det bara är sten, sten och åter sten i området! Stämmer det?

Jag måste erkänna att jag beskar min bild lite innan jag upp den, men positionen och riktningen är fortfarande spöklikt identiska... Själv hade jag egentligen rätt trist väder genom dalen, men den gjorde ändå stort intryck genom att den är så annorlunda mot allt runtomkring. Dagen efter över grusslätterna nedanför Sulitelma lite längre norrut 'runt hörnet' förstärkte bara intrycket av en väldigt unik plats i fjällvärlden.
 
Rätt.

Vid tjärnarna söder om Tshäkke finns många bra tältplatser. På fjällkartan står det nummer 756 just där. På Gardaures norra stranden växer björkskogar och det går bra att tälta, men med ryggsäck är det svårt att gå över Gardaure från sten till sten. Jag gick till Njalakjavre via Fierrojalgga. Där finns några tältplatser och jag såg en också två km före Nåstejavre pånorra stranden av jocken. Jag såg ett tält vid Tshäkkejavre också. Vid Njalakjavri kan man tälta också. Mer vet jag inte, jag tältade i Tjidtjakvagge, vid de stjärnorna och vid Njalakjavvri. Sen gick jag till Iggesvagge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg