Gissa position

Re #3028

Fin bild Tarra. Härligt med höstfärger och lite nysnö högt uppe på fjället. Vyn ger mig associationer till Lule älvdal. Men jag hittar inget på kartan som stämmer. Kaitumdalen?

Thure
 
Tackar. Lule älvdal är rätt. Så här ser platsen ut en vecka senare, från lite avstånd rakt från det håll, åt vilket första bilden är tagen.

Ledtråd: Platsen ligger i väglöst land och inte vid någon välfrekventerad vandringsled ;) .
 

Bilagor

  • 181.jpg
    181.jpg
    43.8 KB · Visningar: 435
Det här var knepigt men någon måste ju börja gissa så vi får fart på tråden.
Fjället i bakgrunden är Kallaktjåkkå, jokken är Oajejåhkå öster om Rautåive, lilla sjön i förgrunden Ravdojavrre
 
Om det nu är rätt, vill säga, men det kanske du är säker på.
Ja lite grann, men jag satt med kartan och försökte hitta en ganska rejäl jokk med en långsmal sjö nedanför och Stora Lulevatten i bakgrunden
Jag har också farit längs lilla Lule älv men där fanns inga berg som passade in.

/Hans
 
Snyggt HansP. Rätt på samtliga punkter. Antar att vi inte behöver dra det här i långbänk för att komma fram till exakt var bilden är tagen. Det syns ju rätt väl på första bilden att det är från krönet på vattenfallet.... Som belöning kommer den här bilden på vyn mot syd/sydost under flygningen hem. En kändis i motljus...

Det blev kort fart på tråden.
 

Bilagor

  • 256.jpg
    256.jpg
    18.7 KB · Visningar: 347
Ack ja, en så'n bild.
Det är nå'nting vitt i mitten och därför kör jag vidare på det temat, vilken glaciär är detta?
 

Bilagor

  • utsida001.jpg
    utsida001.jpg
    125.6 KB · Visningar: 339
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg