Gissa position

Rolig bildgåta Calle

Jag har inte varit alls i det området så jag gissar utifrån vad som kan ses på bilden. Skog runt ett vattenfall med stor vattenföring. Gissar på glaciärvatten men kan inte säga det säkert utifrån bilden. borde vara en del höjdkurvor på kartan i närheten av bron och vattenfallet.

Kollat runt lite och tror inte på Kungsleden.

Men kring Pieskehaurestugan finns en del jokkar där det är tätt mellan höjdkurvorna i anslutning till broar. Borde också kunna finnas lite träd enligt kartan t ex Sullunåjvjåhkå sydväst om Pieskehaurestugan.

Men jag tvivlar på att vattenföringen är särskilt stor där. Så jag gissar i första hand på huvudfåran i dalgången längre söderut vid Miekak där jokken mynnar norrifrån vid Alep Miehkak.

Thure
 
Rätt!

jag gissar i första hand på huvudfåran i dalgången längre söderut vid Miekak där jokken mynnar norrifrån vid Alep Miehkak.

Thure

Intressant resonemang Thure, med bl.a. förhållanden kring höjdkurvor, vattenföring etc. Jag anade att den skulle bli svår, men med logiskt resonemang så löstes den rätt snabbt ändå.

Vi hade kommit från Ikesjaure och gått rätt mot Miekak för att använda bron, därefter gick vi över passet som syns på bilden (mellan Tjärråjvve och Gadsatj) vidare genom Sartavagge mot Vajmok.

Calle
 
Hoppas flera

hjälper till och gissar jag får slut på bilder om det fortsätter som en tennismatch med Calle, Kalle och Thure.

Var har dessa scouter vadningsövning?

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6747.JPG
    IMG_6747.JPG
    132.8 KB · Visningar: 577
  • IMG_6764.JPG
    IMG_6764.JPG
    130.8 KB · Visningar: 574
Grundån

Två bildgåtor på gång samtidigt. Jag provar på Thures, som denna gång var riktigt svår, och gissar Grundån mellan Foskros och Sörvattnet, det ska vara en bro över ån där och namnet har en koppling till bottenis.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg