Gissa position

Då kan jag bespara dig mödan, för du har rätt... ;)

Fotoplatsen är Vássačohkka 1725. Rackarns fin dag var det -- och likaledes rackarns fin fusktelis medelst turskidor ner bredvid glaciären på sydostsidan. Här är ett färskt panorama som visar mer av utsikten. Jag upprepar: detta område är speciellt!

Det där panoramat var verkligen nå't i hästväg! Hoppas på lika fint väder i sommar.

Och nu till nästa bild. Lycka till!

/ Filiokus
 

Bilagor

  • S6301396.jpg
    S6301396.jpg
    57.2 KB · Visningar: 483
Det där panoramat var verkligen nå't i hästväg! Hoppas på lika fint väder i sommar.

Och nu till nästa bild. Lycka till!

/ Filiokus

Lite klurigt tycker jag. Stenskravlet i förgrunden skymmer en hel del. Men icke desto mindre rätt intressanta detaljer.

Jag har bestämt mig för att det är Tuolpagorni-toppen du är på väg uppför. Vi ser Ladjovagge breda ut sig bortåt i bild. Till höger skymtar Skarttoaivis nordsida.
 
Hej!

Nej, inte Drakryggen heller. Men "mitt" berg har en snarlik topologi, så helt snett ute är du då inte.

häpp / Filiokus
 
Är det så att vi fortfarande inte lämnat Området, utan du står på Nállus rygg och tittar åt öster mot Visttasvággi? I så fall Vássanjunnji till vänster och Reaiddáčohkka till höger.
 
Är det så att vi fortfarande inte lämnat Området, utan du står på Nállus rygg och tittar åt öster mot Visttasvággi? I så fall Vássanjunnji till vänster och Reaiddáčohkka till höger.

Där satt den!

Det är mycket riktigt från Nallos rygg, närmare bestämt så långt österut man kan komma innan "svackan" ut till själva nålen.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Tror det kan vara Räitatjåkka och Räitaglaciären. Fotot är i så fall taget från den lilla knallen 1526 SO om Räitatjåkka.

häpp / Filiokus
 
öster om toppen från SO?

Nej, för att...

Tror det kan vara Räitatjåkka och Räitaglaciären. Fotot är i så fall taget från den lilla knallen 1526 SO om Räitatjåkka.

...längre bort än så har vi ännu inte lyckats förflytta oss!

Vad gäller "knallen" är den en mycket belönande topp i sig själv, med ett mäktigt klippstup åt söder. Vid bestigningstillfället utgjordes de sista hundra meterna upp till toppen av ankeldjupt kallpuder, så det var inga problem att njuta i full telemarkssväng med turskidorna. Rent sanslöst bra, men lite lång anmarsch från Vistas... ;)

K-V.jpg

spår.jpg
 
Hej!

Ok, här kommer en ny bild. Denna gång utan telemarkssvängar.

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301139.jpg
    S6301139.jpg
    60.4 KB · Visningar: 346
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg