Gissa position

Inte 18 minuter, men...

...Bálgattjåhkkå från Observatorieplatån (första bilden)? Andra bilden rimligtvis från huvudtoppen; Noajdde närmast därbakom.
 
...Bálgattjåhkkå från Observatorieplatån (första bilden)? Andra bilden rimligtvis från huvudtoppen; Noajdde närmast därbakom.

Alldeles korrekt. Och som bonusbilder lägger jag upp en inzoomning där man lite tydligare ser topparna i Sarektjåkkamassivet över Palkattjåkkas rygg samt länken till det tidigare nämnda vykortet (taget från Luottolahkosidan).

häpp / F
 

Bilagor

  • S6301134.jpg
    S6301134.jpg
    37.5 KB · Visningar: 549
Kan det vara Gaskkasjohkas östra del och snara sammanflöde med Visttasjohka?

[Om någon undrar över mina sena vanor, så är de inte sena om man, som jag (tillfälligt), lever enligt Eastern Time]
 
Vadå sena... att sitta och surfa på utsidan vid 2 - 3 tiden på nätterna känns inte helt ovanligt ;) händer då och då. (se #2668 )
///Claes

03:18! Imponerande.

Hemmavid orkar jag sällan vara vaken längre än 22:30. Det kan ha negativ inverkan på positions-gissandet, eftersom många bilder läggs upp vid elva-tolv-snåret. Men over here är jag i slagläge. Jag har hela svenska natten på mig att gissa. :)

Dessutom har jag BD6, 9 och 10 samt AC2 med mig. Beware!
 
Skulle det kunna vara en av dalgångarna i närheten av Kieron?

Kan det vara Skarttatjåkka, söder om Kebnekaise Fjstn? Där finns ju en sån krokig ravin...

Nix, men rätt kartblad.

Kan det vara Gaskkasjohkas östra del och snara sammanflöde med Visttasjohka?

Nej, den ravinen är både bred och rak: höstbild, vinterbild

Du är dock närmare än du tror... :cool:
 
Hmmm. Då har jag kart-kollat Vistasdalen upp och ner och hittat ett ställe som skulle kunna passa in på bilden: jokken kan vara Påkenjira (eller Boginjira) som avrinner toppen 1938 i Mårmamassivet rakt ner till Vistasjåkka. Och då skulle det vara den västra axeln på 1938 som tornar upp sig i bakgrunden.

Det var sista chansningen för i kväll. Inget nattugglande för mig, alltså. God natt.

häpp / Filiokus
 
Tittade

lite på kartan igår kväll. Och eftersom ingen kommit med den gissningen så bidrar jag med den. Unna Räitavagge vid mynningen till Vistasvagge?

Thure
 
Tittade lite på kartan igår kväll. Och eftersom ingen kommit med den gissningen så bidrar jag med den. Unna Räitavagge vid mynningen till Vistasvagge?

Dalen är visserligen brant nerskuren där, men inte så brant -- eller djupt: vinterbild (inåt), höstbild (utåt)

Hmmm. Då har jag kart-kollat Vistasdalen upp och ner och hittat ett ställe som skulle kunna passa in på bilden: jokken kan vara Påkenjira (eller Boginjira) som avrinner toppen 1938 i Mårmamassivet rakt ner till Vistasjåkka. Och då skulle det vara den västra axeln på 1938 som tornar upp sig i bakgrunden.

God gissning, men inte rätt. Så här ser Boginjiras ravin(er) ut.

Min tidigare kommentar om närhet skall tas på allvar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg