Gissa position

Det där med blockglaciären lät intressant. Har du mer info om det, Paerl? Och hur 17 knäckte du vilken plats det handlade om? Har du varit där? Bara nyfiken. :)

Jag vet inte mer om platsen än att Grundsten rekommenderar det som dagstur från Sälka i den nya versionen av 'Vandra Kungsleden'.

Efter att du eliminerat Sarek så finns ju nästan bara Kebnekaisefjällen med omgivning kvar med sådana toppar, och med tillägget att man ska titta tvärs över en 'välkänd och vältrafikerad vandringsled' i din andra ledtråd så fanns inte så många ställen kvar där heller. Jag tyckte redan från början att markstrukturen såg väldigt konstig ut i högerkanten, och då kom jag att tänka på den där glaciären... Den syns dessutom tydligt i Google maps: http://maps.google.se/?ie=UTF8&t=h&ll=67.962593,18.164778&spn=0.008035,0.025878&z=15

Vad gäller bastubilden så har jag inte en susning... så jag hoppas att någon annan känner igen sig bättre än jag!
 
#2448

Jag vet inte.. Men är det någon mer än jag som undrar över den där bastun i Padjelanta? Jag är inte vidare intresserad av att Knugen varit där, men på nått vis, för att få igång tråden igen och inte låta den helt sacka ihop, kunde väl någon gissa då?
Det kanske finns någon rojalist här som suttit på brädorna?
 
Saltoloukta?

Hej!
Jag gissar på att bastun ligger vid Saltoluokta fjällstation.
Har inte varit nere vid den men gissa kan man ju alltid.
Yvonne
 
Sorry for my lack of Swedish ... Google translation is very useful! Anders_sthlm, it didn't manage too well though to translate your reply!

Saltoloukta has a fantastic sauna, but this isn't it.

It isn't Petsjaure.

A couple more pictures may give a clue.
 

Bilagor

  • IMG_02241.jpg
    IMG_02241.jpg
    31.9 KB · Visningar: 510
  • IMG_02351.jpg
    IMG_02351.jpg
    26.9 KB · Visningar: 520
... and here are some of the locals!
 

Bilagor

  • IMG_0198.jpg
    IMG_0198.jpg
    27.2 KB · Visningar: 472
  • IMG_0187.jpg
    IMG_0187.jpg
    53 KB · Visningar: 490
  • IMG_0160.jpg
    IMG_0160.jpg
    42.3 KB · Visningar: 500
Finally...

... I took the time to go through all places where we could possibly find that Sauna and now think I found it!!!

Touttarstugorna!

In the background we see Låptåtjåhkkå and Vássjábákte on several of the pictures.

I had no idea there was a sauna there...
 
Sjuttsingen också....
Mycket skickligt Per,
nu när du löst gåtan hittar jag direkt en egen bild med samma profiler i bakgrunden. Varför gjorde jag inte det för flera dagar sedan? Nåja , det är inte första gången.
 
Uj..en knepig panorama bild igen.

Man upphör inte att förvånas över vilka ovanliga bildvinklar du ändå bjuder på Pär. När du öppnar ditt bild-skafferi!
..Men det är väl så det ska vara..
För att inte tråden ska säcka ihop igen så börjar jag gissa...
Vad ser vi?
En skarp avdelad rygg i fonden? Ett bergsmassiv på avstånd.. Jag tycker mig skjönja en glaciär långt borta.. Är det rätt skådat?Därborta verkar det både taggigareoch högre..
En lång dalformad slätt...i fjärran, där en skarp liten profil och en större sjö av nått slag..den verkar stor av molnluckan i fjärran.
Ser vi mot rentav mot Norge?
En fri liggande utsiktstopp är du på..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg