Gissa position

Kanske, kanske, kanske ...

Kanske, kanske, kanske är det vattenmagasinet nordost om Vietas som skymtar långt borta. Och i så fall, med tanke på perspektivet, är bilden tagen från Alep Gierkav.

... så stämmer detta!

Sjön är vattenmagasinet ovanför Vietas (Satihaure). Vietas är precis skymt bakom kanten till vänster i bilden, men man ser nedre delen av Vietasädno och även själva dammen syns i bilden.

Jag står däremot lite längre söderut ungefär vid Gähppo, på väg från Nienddo mot Saltoluokta.
 
Shit, pommes frites! (ser konstigt ut i skrift, eller hur?)

Ibland går chansningar hem. Jag har alltså inte sett utsikten själv, utan tog platsen på en av ledtrådarna och jämförelse foto/karta. Jag har tagit bussen förbi Vietas ett par gånger, men då ser man inte så mycket.

Värt att notera om Vietas är att ett av Sveriges fräckaste och mest lönsamma stölder gjordes där. Natten före avlöning på dammbygget (på 50-talet?) tömdes kassaskåpet på pengar - underifrån! Tjuvarna hade släpat in svetsgrejer under kontorshuset, tagit upp ett hål i golvet exakt under kassaskåpet och skurit upp botten. Antagligen var det ett insiderbrott, men utredningen lades ner pga brist på ledtrådar. Läs mer i en spännande artikel i STF:s årsbok Brott och trakt (2008?).

Men nu är det dags för en ny bild, eller hur? Varifrån är bilden tagen? Vad heter topparna i bakgrunden?

lycka till!
/ Filiokus
 

Bilagor

  • 33 Månlandskap.jpg
    33 Månlandskap.jpg
    51.9 KB · Visningar: 513
Har aldrig varit där, men med hjälp av kartan så tror jag att det är den lilla sjön på Oarjep Oalgasjiegna, riktning österut mot Äparmassivet, Bierikbakte, Nilas kam och Ähpartjåhkkå.
 
Oalgasj och Ähpar var inte rätt. För att använda ett för tråden välkänt uttryck: "Du är en veckas dagsmarscher ifrån".

på't igen!
/ Filiokus
 
Så fort går inte tiden

Shit, pommes frites! (ser konstigt ut i skrift, eller hur?)

Ibland går chansningar hem. Jag har alltså inte sett utsikten själv, utan tog platsen på en av ledtrådarna och jämförelse foto/karta. Jag har tagit bussen förbi Vietas ett par gånger, men då ser man inte så mycket.

Värt att notera om Vietas är att ett av Sveriges fräckaste och mest lönsamma stölder gjordes där. Natten före avlöning på dammbygget (på 50-talet?) tömdes kassaskåpet på pengar - underifrån! Tjuvarna hade släpat in svetsgrejer under kontorshuset, tagit upp ett hål i golvet exakt under kassaskåpet och skurit upp botten. Antagligen var det ett insiderbrott, men utredningen lades ner pga brist på ledtrådar. Läs mer i en spännande artikel i STF:s årsbok Brott och trakt (2008?).

Men nu är det dags för en ny bild, eller hur? Varifrån är bilden tagen? Vad heter topparna i bakgrunden?

lycka till!
/ Filiokus

Kuppen genomfördes april 1971. Spännande måste det ha varit. Det är ju 93 km återvändsväg mellan vägskälet till 'Vägen västerut' och St Sjöfallet/Vietas. Att då som tjuv köra bil den sträckan måste ha varit pulshöjande...:)
 
Hej!

En liiiten ledtråd kanske är på sin plats. I dalen som är hitom topparna i bakgrunden går en välkänd och vältrafikerad vandringsled.

Och om ingen har avgivit rätt svar före midnatt ikväll så tar just denna frågan en paus tills på måndag, eftersom jag kommer vara bortrest under helgen. Stick i så fall gärna emellan med en annan bildgåta så länge.

häpp / Filiokus
 

avslutad210712

Gäst
Kuppen genomfördes april 1971. Spännande måste det ha varit. Det är ju 93 km återvändsväg mellan vägskälet till 'Vägen västerut' och St Sjöfallet/Vietas. Att då som tjuv köra bil den sträckan måste ha varit pulshöjande...:)

Om tjuvarna körde därifrån så var det säkert pulshöjande
 
Hej!

En liiiten ledtråd kanske är på sin plats. I dalen som är hitom topparna i bakgrunden går en välkänd och vältrafikerad vandringsled.

Och om ingen har avgivit rätt svar före midnatt ikväll så tar just denna frågan en paus tills på måndag, eftersom jag kommer vara bortrest under helgen. Stick i så fall gärna emellan med en annan bildgåta så länge.

häpp / Filiokus

Enligt Grundsten så är det där stället ganska unikt med Sveriges enda blockglaciär! Du står alltså på norrsidan av Sälka och tittar mot Tjäktja tvärs över Kungsleden.
 
Alldeles riktigt!

Fotot är taget vid en av de små sjöarna norr om och i rak linje mellan Sälkas toppar 1865 och 1506 m. Dalen upp från Tjäktjavagge är en av de vackraste platser jag besökt, och ligger i tre terrasser upp mot vattendelaren i väster. Den lilla sjön ligger precis nedanför det översta trappsteget.

I bakgrunden syns Tjäktjapakte och Tjäktjatjåkka, och möjligen också de ännu högre topparna norr om Siellmavaggi. Jag har inte lyckats identifiera dem mer exakt än så.

Det där med blockglaciären lät intressant. Har du mer info om det, Paerl? Och hur 17 knäckte du vilken plats det handlade om? Har du varit där? Bara nyfiken. :)


Nu kan jag med ro i sinnet ägna helgen åt en liten skidtur från Sälen till Mora. Ha det gôtt!
/ Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg