Gissa position

Nog ser det ut att vara samma plats - men, jag lovar, det är inte Mavasjaure!

Men det är, å andra sidan, inte särskilt långt därifrån heller...

:(Kan det va åt andra hållet då? Att bilden är mot Pieskejaure? Det hela blir nu ju virrigt.. Man vet ju inte var man egentligen vänder sig när man plåtar dessa vyer vad det verkar..
Jag borde anställa någon som katalogiserar mina bilder..börjar jag märka.. Rätt ställe, men jag gissar fel...och får inte ihop det här på nått vis..
Har för mig jag tältade här.. Det var sent på kvällen.. Det var en brant.. Kan det vara röran av öar bort mot Jungasuolo?.

Nu blev det helt rätt :) Bilden är tagen uppifrån sluttningen av Sullunåjvve en bit ovanför leden, ner mot Pieskehaure, närmare bestämt mot Áhkárisluokta och Juonasuoloj.

Här är ett ihopklippt panorama som innehåller bilden och lite till:

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    8.9 KB · Visningar: 453
Lurifax!

Det där borde man ju sett med en gång...

Bilden passar märkligt bra in i min panoramabild precis till vänster om mitt tidigare utsnitt fotat från lite längre ner i backen!

Det var ju en fin och intresseväckande sjö.. Man kan tänka sig först, att det skulle vara en sådan där glacial trågsjö, typ Rautasjaure eller Kaitum.. Sedan ser man ju (jag gör det) någon stuga där i mitten med stolpar?
Sedan verkar det platt runtom ovanför.. Ett delta därnere...
mmmh? Är det en utsikt mot Norge?

Man kan tänka sig först, att det skulle vara en sådan där glacial trågsjö, typ Rautasjaure eller Kaitum.
Det stämmer för sjöns övre halva, men österut breder den ut sig mot det lägre skogslandskapet.
Sedan ser man ju (jag gör det) någon stuga där i mitten med stolpar?
Just det är nog mest en synvilla, men det finns mänskliga anläggningar inom bilden.
Ett delta därnere...
mmmh? Är det en utsikt mot Norge?
Nej, inget delta och vi är helt på vår sida av gränsen.

Vild gissning!

... som vanligt, alltså. :)

Kanske, kanske, kanske är det vattenmagasinet nordost om Vietas som skymtar långt borta. Och i så fall, med tanke på perspektivet, är bilden tagen från Alep Gierkav.

häpp / Filiokus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg