Gissa position

En skarp avdelad rygg i fonden? Ett bergsmassiv på avstånd.. Jag tycker mig skjönja en glaciär långt borta.. Är det rätt skådat?Därborta verkar det både taggigareoch högre..
En lång dalformad slätt...i fjärran, där en skarp liten profil och en större sjö av nått slag..den verkar stor av molnluckan i fjärran.
Ser vi mot rentav mot Norge?
En fri liggande utsiktstopp är du på..

Det går nog inte att säga emot något av det här :)

Nästan så att man skulle kunna ta det bara på denna utsökta beskrivning?
 
Jag har väldigt svårt att släppa bilden..

Vore jag dum och aningslös så skulle jag på nått vis dra till med nått heltokigt här på sena kvällskvisten ---Det är irriterande med bilder som mal och pockar på svar,---
Men tyvärr, det är det ju inte, sjöarna Voujnesluobbala saknas och avståndet i landskapet i bakgrunden är helt enkelt för stort häri ditt fotografi. ..

Det som ligger mig närmast om hjärtat att ‘gissa på’ och det skulle då varit: Roupsokkammen eller Favoritkammen Det är dom platser som själv gett mig störst inspiration av utsikter i landet.
Och det är det ju då rakt inte!.Tyvärr. Men plasten har en stark påminnelse om den vyn
Det här landskapet är bredare och har en flackare,öppnare vy.
Men felgissningar kan föda andras trådar för andra att ta upp. Alltså :Utifrån att: ‘Allt kan ju inte vara Sarek’ och man kan ju inte tvinga bilder som inte föreställer platser, att avbilda dom.

Dit i datorns bildhantering har vi ju inte ännu kommit ännu.
 
Kan inte låta bli att bli inspirerad av Anders tankegångar. Här kommer en vild gissning.
Om man står på toppen av Tsahtsa och tittar västerut, så skymtar Virihaure till höger om bildens mitt. Strax till vänster lite hitanför ligger Kierkevare och längst till vänster Jiegnaffo. Långt i fjärran skymtar Blåmansisen. Till höger i förgrunden Vassjatjåhkkå.
 
“Allt kan inte vara Sarek..”

Men mycket är väl ändå det,... trots allt...och så då även här. Och visst har du Hans träffat rätt. (nu är det ju inte jag som ska avgöra det.. men ändå)
Bland alla vyer är den här ju väldigt ovanlig måste man ju tillstå.. Och tillika, då den här var ju väldigt skoj och intressant faktiskt. Jag fick själv ‘mitt i natten’ sätta mig och rota i gamla bleka diabilder över en Tsatsavandring ,man ville ju kolla.. på den tiden det begav, sig resterna av den där flygplanskroppen, då den upptäcktes. Tyvärr i ösregnet blev ju bilderna inte vidare bra. Sedan dess har jag mer eller mindre glömt bort området vilket ju är synd.
Dessutom springer folk inte runt där med jämna mellanrum, om det nu efterfrågas ett sällan besökt område i nått hörn av Sarek som är ‘bortglömt’ så är det nog här i krokarna!
Kanske andra har någon bra Tsatsa-vy bort övet Touttarplatån.
 
Om man står på toppen av Tsahtsa och tittar västerut, så skymtar Virihaure till höger om bildens mitt. Strax till vänster lite hitanför ligger Kierkevare och längst till vänster Jiegnaffo. Långt i fjärran skymtar Blåmansisen. Till höger i förgrunden Vassjatjåhkkå.

Naturligtvis helt riktigt som Anders redan påpekat, men jag har själv funderat lite på om man verkligen ser Blåmannsisen eller om den ligger helt dold bakom Jiegnaffo-Sierggatjåhkkå med 'bara' Ålmåjjiegna synlig?


Oj, vilket minne du har.... Jo, det finns ju vissa likheter :cool: Det skiljer nog ungefär en kilometer mellan platserna, men det spelar knappast någon roll på sådana här vyer. Jag har säkert fått in fler dubletter i den här trådens historia...
 
Ålmajekna? synlig.

I från denna speciella vinkel är det, tror jag bara Ålmanjekna som man, tyvärr ser. Det är så, ifrån det mesta utav södra Padjelanta., även så här ifrån ''Tsatsa-Sarek'', så har jag fattat det.
Blåmanisen uppenbarar sig bara i en annan vinkel. men här dock skymd.

Kör på med en ny bild, tack.
 
Jag gick lite för långt där med Blåmansisen, visst är det Ålmajjiegna.
Här kommer en ny bild, varifrån? På toppen i bakgrunden finns ett riksröse.
 

Bilagor

  • utsid19.jpg
    utsid19.jpg
    194.7 KB · Visningar: 700
Nej då..
I den här tråden kan man inte gå för långt. (Det här är den bästa tråden på internet.. Samtidigt den mest bildande)
Mmm, ja? Vilka starka å’ fina kalkavlagringar det här var då, och dom är så tydliga och..
geologiskt kunniga vet ju att detta inte är ‘Seve -Köli’-skollan , utan nu är vi närmare riksgränsen..på annat ställe än detta evinnerliga Sarek.
Mmm;) Får jag gissa?.. He--he?
 
Mot Gautelis

Hej!
Gissar bilden men stenformationerna är leden mellar Hukejaure-Gautelis, Norge.
Precis vid gränsen och Du går mot Gautelis?
Vonsan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg