Gissa position

Jag tror att tältplatsen är vid jokken med det svåruttalade namnet Sjpietjavjåhkå och berget i bakgrunden är Gisuris. Var enormt med knott när jag var där...
Calle

Hej!

Jag sätter en femma på att tältet är uppslaget på Sjnjuvtjudis, och att det är västtopparna på Ahkka i bakgrunden.

tjipp / Filiokus

He-he!! å' dessutom sätta en femma på detta!
Akka-västtoppar är mycket högre i profil och att tälta på den där motsatta sidan verkar ju lite konstigt dessutom.. det finns inget vatten däruppe ens..
Jag vet var det här är.. men.. jag säger det inte.

Hej!

Haha, jag behöver bara kontouppgifter också så att jag kan skicka över pengarna.

Trots allt blir det ett billigt nöje, för jag har ju faktiskt inte svarat fel varje gång. Det går bra mycket bättre för mig i Gissa position denna höst än i tipsligan på jobbet (vi tippar enkelrader på stryktipset). Förra helgen fick jag in två (2) rätt på tipset, och det känns ändå mer galet än en gissning på Ahkka. :)

/ Filiokus

ps. Men jag är fortfarande nyfiken på var bilden är tagen... Någon som vet?

Hej!

Kortet är taget från Stuor Russka, 1708m (jag står på ca 1250m höjd på sydvästra sidan). Sjön i förgrunden är Ruskajavri. Akka är inte så tokigt gissat på berget i bakgrunden, rätt nationalpark, men profilen och snöfälten på bergsidan stämmer inte. Rätt svar är Kallaktjåkkå, 1810m.

Vem lägger upp en ny bild?

/ Filiokus

Jag tittade på bilden och föreställde mig att det var en Ö! Så jag har letat upp och ner fjällkedjan efter en sjö med en ö i infattad i motsvarande terräng och nåt lämpligt fjäll i bakgrunden.

Men det verkar ha varit en SYNVILLA! (?). Ja, nu blommar löken. ( Ruskajaure har ingen ö på min karta i vartfall).

Två gissningar på samma område, men platsen i fråga befinner sig inte i någon nationalpark -- än...

Med en sådan ledtråd luktar det ju som trakterna runt Kebnekaise, eller? Får inte ihop det riktigt, men är det typ dalgången upp till Tarfala till vänster i bild och åt Nikka-hållet till höger i bild? Då skulle höjden i mitten vara den som i sin förlängning blir Darfalcorru?

Jag tycker det är lite kul att gissa på platser som jag inte direkt varit på, det blir lite mer spännande så. Laddjovagge har jag faktiskt bara sett från luften och jag har gått en gång från Tarfala till Keb fjällstation. Jag har alltså inte sett omgivingarna (om jag nu mot förmodan har rätt den här gången) från det perspektivet som är på bilden.

Inga pengainsatser den här gången, alltså. :)

mvh / Filiokus

och måste lägga mig i...

Hur får du ihop den här bilden till Tjåmuhas?.
.. Det skulle jag i alla fall vilja veta?

Ja du... det undrar jag också.

Ser ni inte att han tagit den där bilden hemma på sin egen bakgård? ;)

(och det vågar jag nog sätta en femma på...)

Aha, Vålådalen någonstans. Jag är hur som helst rökt vad gäller allt annat än Lapplandsfjällen. Men det stämmer i alla fall med nationalparks-ledtråden som LRC gett ovan (och som ledde både mig och Filijokus till Kebnekaise-fjällen).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg