Gissa position

Helags gryta ligger väl vänd mot nordöst, så solen borde inte komma från den där riktningen på vintern tänker jag. Och så verkar hitsidan av berget för dramatiskt jämför med Helags rätt snälla östsida. Så jag tror inte på Helags :) Men tornet är ju Helagsaktigt, och jag har ingen bättre gissning.

Men om det var Helags, varifrån skulle bilden vara tagen med den där granskogen i förgrunden? Det måste ju vara med rätt extrema objektivinställningar för att det skulle fungera. Och ligger det inte berg ivägen mellan toppen och närmsta skog i den riktningen?

Tillägg: Det ligger ju dessutom ett band av fjällbjörk precis nedanför branten, vilket det inte gör vid Helags.

Jajemän!

Ryfjället, 1413möh någon mil söder om Tärnaby stämmer bra, taget från sydost från blå vägen alldeles under, lite knepig brännvid kan tänkas...

Toppen är imponerande från alla håll och har som Tassemark skrev en gång i tiden haft en störtloppsbacke, som för övrigt anordnade SM något år, minns tyvärr inte nu vilket..
Dock så stängdes backen för den var för farlig och brant=)

Numer är Ryfjället en utmärkt toppturstopp för skidåkning, med fina 1000 fallhöjdsmeter ner till vägen. Kan rekomenderas!

Sveriges högst belägna TV mast syns för övrigt på bilden!

Jahapp, jag hugger och lägger upp en ny bild. Vad heter berget jag står på, och vad heter berget som skymtar längst uppe i vänstra hörnet?

tjipp / Filiokus

Bilagor

• S6300455.jpg
    S6300455.jpg
    60.5 KB · Visningar: 435
Det förefaller tarvas en liten ledtråd: Fotot är inte taget från toppen av berget som efterfrågas, men väl uppe är utsikten åt motsatt väderstreck minst sagt imposant.

/ Filiokus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg