Gissa position

Nej, vi är mycket längre upp. Rent geografiskt befinner vi oss på gränsen mellan högalpin terräng och lite flackare.

/ Filiokus

Nu börjar vi närma oss, men vi ska ännu längre norrut. Området vi befinner oss i har ingenting med nationalparker att göra, men toppen i fjärran ligger i en.

/ Filiokus

Nu, så! Nu börjar vi verkligen närma oss. Från toppen av mitt berg är Sälka verkligen ett av blickfången, men det var inte Sälka jag syftade på i den första ledtråden. Jag saknar också lite gissningar på berget i fjärran. :)

/ Filiokus

Om vi är i närheten skulle det kunna vara Stuor Russjka då?

Berget i fjärran skulle väl kunna vara Akka dom borde kunna skymtas långt bort om det är bra väder.

Hej!

Kortet är taget från Stuor Russka, 1708m (jag står på ca 1250m höjd på sydvästra sidan). Sjön i förgrunden är Ruskajavri. Akka är inte så tokigt gissat på berget i bakgrunden, rätt nationalpark, men profilen och snöfälten på bergsidan stämmer inte. Rätt svar är Kallaktjåkkå, 1810m.

Vem lägger upp en ny bild?

/ Filiokus

Hej!

Jag sätter en femma på att tältet är uppslaget på Sjnjuvtjudis, och att det är västtopparna på Ahkka i bakgrunden.

tjipp / Filiokus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg