Gissa position

Det är ett västerbottensfjäll, och det är nog sant att just här är det inte mycket vandrare förutom lokalbefolkning, trots att fotografen står mindre än 15 km från bussen.
 
Lite fler ledtrådar:

Både den högre och lägre delen och en sjö som skymtar nedanför fjället har relaterade namn.

Vattendelaren söder om fotografen jag ledtrådade om ovan är ett fjäll med avrinning åt tre olika älvar, men det mest intressanta med vattendelaren är nog en gränsdragningsfråga för min del.
 
Jag får gissa på att du befinner dig på Ammarfjället, kanske här. Det matchar inte riktigt någon intressant gränsdragning men det behövs lite gissningar nu.
 
Vi ska söderut därifrån, och fjälltoppen mindre än en halvmil söder om fotografen jag pratar om som är en 3-vägsvattendelare delar vattnet mellan tre olika älvar som rinner ut till havs på olika platser, inte bara armar av samma vattendrag.
 
Gränsdragningsfrågan syftar på att en av älvarna rinner ut i atlanten, trots att det är en bra bit från gränsen mellan Norge och Sverige som oftast är dragen nära den vattendelaren. Jag tror att den punkten är intressant genom att vara upprinningen av den bäck som rinner ut i atlanten som är längst bort från gränsen.
 
Gränsdragningsfrågan syftar på att en av älvarna rinner ut i atlanten, trots att det är en bra bit från gränsen mellan Norge och Sverige som oftast är dragen nära den vattendelaren. Jag tror att den punkten är intressant genom att vara upprinningen av den bäck som rinner ut i atlanten som är längst bort från gränsen.
Kan illustrera det också, bäcken som rinner lite till vänster om mitten i den här bilden är den bäcken:
1000002910.jpg


Den här bilden är alltså på ett annat fjäll lite söder om gåtan.
 
Dina älvar bör vara Umeälven, Vapstälven och Ångermanälven. Deras gemensamma upprinnelse tycker jag mig hitta i Norra Gardfjället. Men längre kommer jag inte......
 
Dina älvar bör vara Umeälven, Vapstälven och Ångermanälven. Deras gemensamma upprinnelse tycker jag mig hitta i Norra Gardfjället. Men längre kommer jag inte......

Jag tror gåtan har varat nog länge för att ge dig rätt på det. Fjället med upprinning som jag syftar på är Bealloetjahke, den sista bilden är från dess västra sida med bäck som rinner ner till Farroken och sedan vidare via Vapstälven till Atlanten, men har även Gunnervajjabäcken som landar via Matsdalsån i Ångermanälven och avrinning norrut som går till Gardiken och sedan ut i Umeälven.

För bildgåtan står fotografen ungefär här (ca 5 km norr om Bealloetjahke):

Och fotar mot Njallevartoe och Njallahobben.

Bild två var ner mot starten av Björndalen och Gardiken med E12an på andra sidan. Vandringsstart var ett bussavsläpp vid Gardikforsdammen
 
Trevligt att se bilder från fjäll där de flesta av oss sällan eller aldrig går. Tyvärr har jag inte heller denna gång någon ny bild att visa upp, hoppas därför att någon tar chansen att lägga upp något spännande. Kanske från årets vandring?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar