Det finns ju den här och den här"Gillandet" bidrar till ett mer polariserat klimat i forum och sociala medier, och för att försöka stävja det tas "de onda" smileysarna bort nuförtiden, men det funkar inte att försöka styra vad åhörarna får tycka om ämnet. Det stinker när det endast får framföras ryggdunk, handhjärtan och gulligull tycker jag. Det blir helt enkelt snedvridet när kritiska "gillanden" tystas och man försöker typ "sminka grisen". En "tumme ner" borde va obligatoriskt om "tumme upp" finns. Den är inte det minsta hånfull.
Men visst! - ta helst bort möjligheten att lajka öht
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gillaknapp!
- Trådstartare majjen
- Start datum
Många ämnen i samma tråd...
Måste bara skriva av mig en sak angånde "stockholmare" och "lantisar" i naturen.
Nog är det väl så att "friluftsvana" är ett väldigt vitt begrepp. En bonde på östgötaslätten någonstans har garanterat stor vana av att vistas utomhus året om och är väldigt långt från "nollåtta". Men väldigt lite av de erfarenheterna är till någon hjälp under en vandring i fjällkedjan. Ett helt liv av renskötsel ger dig få fördelar i en kajak i skärgården.
Måste bara skriva av mig en sak angånde "stockholmare" och "lantisar" i naturen.
Nog är det väl så att "friluftsvana" är ett väldigt vitt begrepp. En bonde på östgötaslätten någonstans har garanterat stor vana av att vistas utomhus året om och är väldigt långt från "nollåtta". Men väldigt lite av de erfarenheterna är till någon hjälp under en vandring i fjällkedjan. Ett helt liv av renskötsel ger dig få fördelar i en kajak i skärgården.
Om att tolka diagram och bilder (dvs inget om själva sakfrågan hur eventuell intelligens fördelas inom Sverige):Nja, beror nog på hur man mäter i så fall.
Om man tex använder IQ för att mäta vem som är smart så ser Stockholmsregionen ut att ligga på samma nivå som resten av Sverige, jag ser inga färgskiftningar där i alla fall.
Notera att Norge ser ut att vara lite mörkare Blå än Sverige, inte överraskande i och för sig då jag alltid upplevt dom som mer förståndiga än oss, kanske är våra "Norge historier " bara ett plumt sätt att försöka hävda oss ?
Visa bilaga 45610
Om man tar en bild som jämför olika länder sinsemellan och i den bilden försöker hitta skillnader inom ett och samma land, då borde man fundera ett lite till på hur man ska tolka bilden.
Ser du färgskiftningar inom något land i bilden? Det gör inte jag och det beror mycket troligt på att bilden jämför just länder med varandra och inte delar inom ett och samma land.
Granulariteten, dvs upplösningen eller noggranheten i bilde är land och inte delar av ett land. Hur mycket du än zoomar i bilden kommer hela Sverige ha samma färg. Motsvarande för respektive annat enskilt land.
/Patrik, i en medelstor svensk stad och med okänt/otestat IQ-värde
Senast ändrad:
"Gillandet" bidrar till ett mer polariserat klimat i forum och sociala medier, och för att försöka stävja det tas "de onda" smileysarna bort nuförtiden, men det funkar inte att försöka styra vad åhörarna får tycka om ämnet. Det stinker när det endast får framföras ryggdunk, handhjärtan och gulligull tycker jag. Det blir helt enkelt snedvridet när kritiska "gillanden" tystas och man försöker typ "sminka grisen". En "tumme ner" borde va obligatoriskt om "tumme upp" finns. Den är inte det minsta hånfull.
Men visst! - ta helst bort möjligheten att lajka öht
Håller med. Tror man kan utvidga det till att "lantisar" håller på mer med jakt, fiske, skoter och mer vardagliga saker i naturen medans "stadsbon" håller på mer med aktiviteter, träning och den typen friluftsliv.Många ämnen i samma tråd...
Finns självklart många undantag.
Ja, vill man uttrycka ledsamhet eller att man typ arg eller nåt, så är väl de bra.Det finns ju den här och den här
Tummen ner saknas. Men ett långfinger skulle kunna funka på samma sätt som när man kör bil, eller en filur som hytter med näven. Eller bara ett upp och ner vänt huvud kan var rätt tydligt också.
Ska vi peta i detaljer så var det hyfsat länge sedna GSM-mobilnummer började med 070, (medan NMT började med 010)Hur omoderna är ni egentligen? 08 finns knappt längre. Nu är det 070 eller liknande som gäller.
De flesta mobilnr börjar fortfarande med 07xx xxx xxx men inget är helt säkert längre,
Många gamla fastnätsnummer (med geografiska riktnummer t ex 0455 för Karlskrona) går numera direkt till en mobil.
I början kunde man även härleda operatören mha fjärde siffran i 070-numret där telia hade 5 och 6, telenor (då Europolitan och senare Vodaphone) hade 8 och 9 medan tele2 hade 7.
Vi har det man kallar nummerportabilitet, som innebär att man får ta med sig sitt mobilnummer även då man byter operatör, för att öka konkurensen och pressa priserna för kunderna.
Jag gillar detta då det lett till billigare mobilabbonmang, man byter om man inte är nöjd och behålelr sitt nummer. Att byta nummer var tidare ett litet hinder för att byta operatör.
/Patrik
Dessutom är bilden Stordrulen länkade en bild som brukar spridas av rasister på nätet. Bilden baseras på Richard Lynns "forskning".Om att tolka diagram och bilder (dvs inget om själva sakfrågan hur eventuell intelligens fördelas inom Sverige):
Om man tar en bild som jämför olika länder sinsemellan och i den bilden försöker hitta skillnader inom ett och samma land, då borde man fundera ett lite till på hur man ska tolka bilden.
Ser du färgskiftningar inom något land i bilden? Det gör inte jag och det beror mycket troligt på att bilden jämför just länder med varandra och inte delar inom ett och samma land.
Granulariteten, dvs upplösningen eller noggranheten i bilde är land och inte delar av ett land. Hur mycket du än zoomar i bilden kommer hela Sverige ha samma färg. Motsvarande för respektive annat enskilt land.
/Patrik, i en medelstor svensk stad och med okänt/otestat IQ-värde
"En mängd forskare, däribland psykologen Leon Kamin, kritiserade Lynns forskning om ras och nationell demografi och intelligens för att sakna vetenskaplig stringens och för att främja en rasistisk politisk agenda." ( Wikipedia )
Richard Lynn – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Viktiga distinktioner, och jag håller med; jag skriver redan för långa inlägg och har därför tacksamt tagit till mig Gamla_Sverige:s "upptagenhet med sociala relationer" som ett förkortande samlingsbegrepp för allt det tjafs jag helst vill slippa på detta forum.Jag tror inte det handlar om upptagenhet med socialt samspel alls.
Med det atypiska perspektivet skulle jag hellre säga att det är neurotypikers kända svårighet att hålla konversationer sakliga, som ställer till det.
Anledningen till att jag inte tror det är en fråga om socialt samspel är för att det är satt ur spel från första början i den digitala sfären. Här saknas helt och hållet möjlighet till direkt spegling, vilket gör alla mer eller mindre empatiskt handikappade. Det är en förklaring till att tonen överlag kan vara hård för att inte säga omänsklig på nätet, och en förklaring till näthat.
"Svårighet att hålla konversationer sakliga" hamnar i samma säck, för jag ser den som bara en annan yttring av samma "neurotypiska syndrom"
Visst sätts det normala sociala samspelets regler, återkopplingar och gränssättningar ur spel i den digitala sfären, men min bild är att de snarare degenererar än försvinner i den brist på spegling du beskriver. Jag ser ju snarare mer bekräftelsejakt, kotteribildningar etc på sociala medier än IRL, så det "neurotypiska syndromet" verkar må alldeles utmärkt. Det främjas dessutom av FB:s m fl egna algoritmer.
Utsidans forum är ju dock ingen social plattform där folk bygger sin digitala persona och jagar bekräftelse, utan ett per definition sakinriktat diskussionsforum, där individerna bakom inläggen inte är det primära (man kanske har lärt sig att man kan ha större förtroende för den enes än den andres information och/eller erfarenhet, och att man kan förvänta sig mer läsvärda bidrag från den tredje än den fjärde - men that's it, i a f för min del).
Det sämsta som skulle hända vore om denna oas blev besmittad av sociala medias urartade "neurotypiska syndrom", och visst ser jag tendenserna, precis som du gör.
Men det är än så länge vi deltagare som skapar forums innehåll. Vilket ju både är ett hopp och ett ansvar.
Förstår inte varför folk flest ska använda begreppet neurotypiker
Det är ju en karikatyr av hur vanliga folk verkar från en autists perspektiv och en respons på liknande karikatyrer över dem.
10 märkliga saker neurotypiker gör
Att tillhöra normen skapar ofta utrymmet att kunna definiera och beskriva andra som inte är på samma sätt. Men hur vore det om vi lät andra än neurotypikern vara norm? Organiserade Aspergares ordförande Johannes Sandquist har, tillsammans med andra medlemmar i intresseföreningen, tagit fram tio...
www.specialnest.se
Det är ju en karikatyr av hur vanliga folk verkar från en autists perspektiv och en respons på liknande karikatyrer över dem.
Haha, tack för den också!Förstår inte varför folk flest ska använda begreppet neurotypiker
10 märkliga saker neurotypiker gör
Att tillhöra normen skapar ofta utrymmet att kunna definiera och beskriva andra som inte är på samma sätt. Men hur vore det om vi lät andra än neurotypikern vara norm? Organiserade Aspergares ordförande Johannes Sandquist har, tillsammans med andra medlemmar i intresseföreningen, tagit fram tio...www.specialnest.se
Alltid lika fruktbart och tankeväckande att skifta perspektiv *
* jag intar gärna, lätt och helt avsiktligt autistens förhållningssätt på just detta forum, för jag tror det skulle må bra av om vi alla gjorde det
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg