Gammal systemkamera.

har suttit och läst lite om Leica m1-6 och dom verkar ju helt klart bäst.. skulle gärna köpa en sån och kommer säkert och göra det om jag inte dödströttnar på analogt (vilket jag förmodligen inte kommer göra). men tyvärr är dom lite väl dyra :7

tack igen för alla grymma tips! :D

Visst för de pengarna är det kanske ett acceptabelt objektiv. Min jämförelse är med äldre Nikon AF objektiv (28/2,8; 50/1,8; 75/1,8; 180/2,8). Och med en Bladare med standard 80mm.

Skärpan i 18-55 är inte bra i jämförelse. I och med att största bländaröppningen är mellan 4,5 och 5,6 (eller nåt sånt?), så ger det ju inte några stora möjligheter att spela med skärpedjupet.

Jo, men då var det det där med att jämföra äpplen och päron... Man kan vända på det och säga att de objektiv du räknar upp inte är några höjdare eftersom de inte kan zooma mellan 18 och 55 mm. Och inget av dem ger vidvinkel på en DX-kamera.

har suttit och läst lite om Leica m1-6 och dom verkar ju helt klart bäst.. skulle gärna köpa en sån och kommer säkert och göra det om jag inte dödströttnar på analogt (vilket jag förmodligen inte kommer göra). men tyvärr är dom lite väl dyra :7

Om du vill ha en mätsökare (som Leica M är) så ta även en titt på Voigtländer Bessa-serien. De tillverkas fortfarande och går att hitta för en rimlig peng på begagnatmarknaden. Nya finns bl a hos Robert White: http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=290
Jag har själv en Bessa R3A, som är en mycket trevlig och smidig kamera. Med en Nokton 40 f/1,4 så har man en mycket smidig resekamera.
Finns även med mekanisk slutare och här är en aktuell på tradera:
http://www.tradera.com/Cosina-Voigtlander-Bessa-R4M-matsokarkamera-Leica-M-fattning-auktion_87356982

/D

Hallådär!
Jag ska snart ut på en längre färd, ca 4 månader. Jag har tidigare gjort turer upp mot 1 månad men har aldrig tagit bilder och det börjar kännas lite tråkigt att inte kunna visa vart man varit och vad man har sett.
Därför ska jag köpa mig en kamera och har ett gäng funderingar om det.
En digitalkamera känns om att den går bort eftersom batteriet lär ta slut?
En digital systemkamera kostar ju skjortan och väger massor så den går ju också bort.
Men då tänkte jag på en gammal hederlig systemkamera med ett allroudobjektiv borde ju ge jättefina bilder? Jag bryr mig inte så mycket om att det blir på filmrullar för jag kommer inte ta jättemånga kort iallafall. Ett om dagen kanske.

Eller blir den för svår att använda för en fotoamatör? Ska jag köpa en vanlig gammal bra kamera?

Rekommendera gärna typ av kamera eller ge tips på speciella modeller som är stryktåliga och bra.

Varför inte köpa några extrabatterier till digitalkameran. Dom är inte alltid så dyra och dom är oftast så små så att dom tar obefintligt med plats.

/Esping

Jag har en kompaktkamera för film, en Canon, vit och vattentät, minns inte namnet. Det är fortfarande samma batteri i som när jag köpte den för flera år sen. Kompaktkamera är helt klart det bästa om man bara ska ta en bild om dagen, inte värt att släpa på en tung systemkamera för det. Dessutom är den lätt att ha skyddad så att den klarar hela resan.

Men, skulle jag ut på en resa skulle jag ändå ta en kompakt digitalkamera. Speciellt om du är nybörjare är det bra att kunna se hur bilden blev, 4 månaders övande utan att se resultatet kan göra dig besviken. Sony hade riktigt bra kameror som tar AA-batterier (R6 heter batterierna på gubbsvenska ;)), vet inte om dom görs nu. Sen skulle jag köpa på mig AA-Lithiumbatterier, inte laddningsbara utan engångs. Rätt förvarade (inte blött) klarar dom att lagras i 10 år. På min gamla kamera med 5 M pixel klarar jag ca 200 bilder på två batterier och 512 Mb minne.

P.S. jag har 2 gamla manuella Nikon, med diverse fasta mässingsklumpar. Dom tar bra bilder, men det är roligare att ha bilderna digitalt. D.S.

Senast ändrad:

gundj
Pentax MX verkar ju vara svinbra! hittade en för 3000kr och det kan jag faktiskt kosta på mig, 2 objektiv hade den också.

Solceller och sånt har jag ingen lust att dona med, litar inte på flashig teknik :)

Universalobjektiv är ett påhitteord för ett objektiv som funkar bra på de flesta av stånd och ljus

kom gärna med flera tips och tack för alla bra svar!

beeeeegagnaaaaaattt!!!!!!!!!!! för bövelen :cool:

att köpa en ny analog kamera i dessa dagar är som att köpa en ny skrivmaskin eller hästkärra 10år efter att datorn resp bilen blev var mans egendom.

för 100 spänn kan du köpa en hel flyttkartong med kameror på närmsta loppis!!

Jag började min fotobana med en helt manuell äldre systemkamera. Att den är helt batterilös förutom ljusmätaren är en stor fördel i otillgänglig miljö där man inte kan ladda. Sen får man en helt annan förståelse för foto när man hela tiden själv måste göra alla inställningar, det brukar resultera i att man på sikt blir bättre att utnyttja olika kamerainställningar för att få effektfulla bilder..

Jag måste nog säga att det för min och många andras del var först när digitalkameran gjorde entré fotandet tog ett steg framåt. Mängden bilder man utan kostnad kunde bränna av + redigeringsmöjligheterna i datorn gjorde att man övade upp och fick en helt annan blick för komposition och ljus.

OM1. Tål nästan vad som helst, går på hörapparatsbatterier (nästan gratis på CO) och går nödfall att använda som tillhygge. Fast det är den egentligen för nätt för.

Också kan man köpa en ny beggad för en spottstyver om man råkar ha ihjäl den. Tål fukt osv.

Fast i civilcerade trakter skull jag satsa på något digitalt.

Var skall du göra din tur

och i vilket klimat?

Hur skall du använda bilderna?

Kvaltén och mångsidigheten på en digital kompakt idag är så bra jämte bra batteritid om det är någorlunda varmt att det torde vara förstahandsval för de flesta.

Men om du skall paddla nedför en flod i Canada under ett par månader utan kontakt med två hål i väggen kan en analog kamera vara ett bra val. Men en digital kompkt med ett extra batteri borde också funka om du är så sparsam med avtryckarfingret som du antyder.

En Nikon FE2, motsvarande Canon eller en Pentax ME eller en Olympus OM 1 eller OM 2 med ett 35 mm objektiv och ett 85 mm täcker in ett stort antal bildtyper. Leica CL eller M är också bra men dyra val om du behöver analog kamera.

Vill du kunna plåta fåglar eller andra djur så behöver du ett tele på minst 200 mm också.

Thure

Digitalkamera

skulle jag nog själv föredra. Jag tar massor av kort, men upplever mitt batteri som otroligt långlivat. Om jag skulle på en längre tur skulle jag ta den, men kanske ändå överväga att köpa ett extra batteri som jag kunde ha med som reserv. Jag kan inte se något problem med att få batteriet att räcka i många veckor på det sättet.

Om jag får gissa för egen del så handlar det om mer än femhundra kort mellan laddningarna.

Jag undrar också i vilket klimat du tänkt färdas? Om det är kallt och/eller blött hela tiden kommer en digitalkamera att ge upp ganska snabbt, jag gjorde själv det misstaget nu i vinter, när vädret äntligen klarnade och en fantastisk vy öppnade sig ner mot Nallo hade kamerabatteriet lagt av...surt! Det är meckigt att ladda med solcellsladdare på vintern. Jag har en gammal Canon F1 som funkat bra de gånger jag haft den med, rekommenderas, den går att köra helt mekaniskt utan batteri, men då utan ljusmätare. En sån kan du säkert hitta för en bra peng. Alla såna gamla mekaniska kameror kan ha slutare som kärvar och ger felaktig exponering, oavsett vilken modell du fastnar för bör du kolla att kameran är servad, begär att få se ett servicekvitto som inte är alltför gammalt. Lycka till...

Överföring av dia till digitala format blir svårare och dyrare ju längre tiden går. Är det klassisk diabildsvisning du tänker dig?
Har du fotograferat med analoga systemare tidigare? De har betydligt dummare exponeringsmätare än vad dagens digitalare har. Vet du inte hur mätaren fungerar finns risk att du blir besviken på resultatet.

har en minolta(kommer inte ihåg modellnr) men har gått øver till en konica minolta digital spegelreflex kamera.

minoltan (årsnodell 2004)kør på vanlig 35 mm film och kommer med ett 35-70 objektiv(orginalt). kom med bud då den ær till salu. enda utmaningen ær att jag befinner meg i norge.

robert

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg