Om vi tittar på Olympus TG5/6 ur ett foto och bildkvalité perspektiv, så är jo dessa rätt kass. Pyttesmå sensor med ganska hög brus redan vid måttliga ISO värden samt en optik med en massa problem med reflexer. Inte heller några riktiga manuella lägen. Inget man vi fota med om man inte måste.
Men, det är fortfarande den bästa kameran om man vill ha kompakt, stryktålig och vattentätt. Och det är den kameran jag använder klart mest, i alla fall så länge jag sitter i kajaken. Fotar man RAW och är lite van att jobba med bildbehandling så får man oftast helt ok resultat, åtminstone för sociala medier.
Är kravet endast kompakt och hyffsat stryktålig, föredrar jag helt klart min Sony RX100. Den har i alla fall en 1" sensor och klart bättre optik samt manuella lägen.. Den kameran funkar för fotografera istället för bara knäppa bilder. De första versionerna av RX100 kan man få ganska prisvärd på Tradera, så helt OK att ha den kameran med i situationer den kan gå sönder.
Nästa steg är kompakt systemkamera med APS-C sensor. Now we are talking när det kommer till handhavande och bildkvalité, i alla fall om man satsar på bra optik. Men, med pannkaksobjektiv går min Sony NEX fortfarande ner i benfickan eller i fikaluckan framför sittbrunnen i kajaken. men ja, lite mer ömtålig blir det. Även dessa går att få hyffsat billigt begagnat, så användning i lite mer utsatta situationer känns fortfarande OK.
Andra ändan av skalan är fullformat systemkamera, för min del en Sony A7RII med hyffsade gluggar. Men då blir det tungt, ömtålig, otymplig och dyrt om man sabbar sin utrustning. Men du kan inte skylla på utrustningen om bilderna är kassa. Ska jag ut och fotografera som huvudsyfte, då är det med största sannolikhet den kameran jag använder.
Men, det är fotografen som gör bilden. En duktig fotograf med medioker utrustning slår en dålig fotograf med proffsgrejer alla dagar i veckan. Att lära sig fotografera och bildbehandla i post samt hantera sin utrustning på bästa sätt ger klart bättre resultat än att stirra sig blind på enstaka tekniska detaljer i kameran.
Den bästa kameran är den som är med! Och nej, en mobil är ingen kamera (för mig) ;-)