Jag får väl dra mitt strå till stacken och säga att en som har automatisk slutartid kanske är ett bättre insteg för en amatör än en helt manuell kamera, men jag håller med om att en robust analog låter bättre an digitalt. Om Nikon F3 har slutarautomatik skulle jag rekommendera den. Den ska vara ännu robustare än F301, som jag hade på turer i många år, och den tålde en hel del. Bl.a. fastnade den efter en lång dag i kläm när en "känd rörlig del" på bilen skulle stängas. Av ren, trött, slapphet, kollades inte vad som fastnat, utan det dunkades friskt för att stänga trots att det tog emot. En buckla i sökarhuset var det enda resultatet, i övrigt funkade den utan anmärkning.
I övrigt: Motor eller inte motor.. De drar ju inte så sjukt mycket batteri att man borde lämna den hemma pga det. Jag har för mig att man åtminstone kunde ta tiotalet rullar film eller nått innan de behövde bytas? Dessutom är det skönt att inte behöva tappa motivet mellan varje kort bara för att man måste dra filmen manuellt. Dock kan en ljudlig motor förstöra en tyst stund i naturen.
I övrigt: Motor eller inte motor.. De drar ju inte så sjukt mycket batteri att man borde lämna den hemma pga det. Jag har för mig att man åtminstone kunde ta tiotalet rullar film eller nått innan de behövde bytas? Dessutom är det skönt att inte behöva tappa motivet mellan varje kort bara för att man måste dra filmen manuellt. Dock kan en ljudlig motor förstöra en tyst stund i naturen.