Funderingar kring UL och prylfixering.

kanske är det så enkelt att man sätter en etikett på ngt som egentligen inte behöver klassificeras?

Några packar lättare -> dom kallas för lättpackare.
några packar tyngre -> dom kallas för tungpackare.

sedan har man uppdelningen klar och det är bara att sätta igång diskussionen vem som har rätt.

själv bryr jag mig inte nämnvärt, alla väljer sin nivå vilket alla borde respektera. men då kanske detta forum skulle vara mycket fattigare.
 
Helt korrekt att varna för extremt lättpackarbeteende! Visst kan lättpackning vara harmlöst och (rätt hanterat) ett trevligt inslag i normalt friluftsliv. I vissa fall kan dock den där titansporken vara inkörsporten till ett allvarligt lättpackarmissbruk!

Se upp! för även om man inte ser mycket av denna grymma baksida ute i naturen, så blommar dessa avarter vilt på utsidan.se.
Absolut! Även om jag antar jag faller i ironifällan. :)

Tack och lov finns ett väldigt enkelt sätt att se om en vandrare är i farozonen för Lättpackianism, liksom de lika lömska sekterna "Lupofoberna", "Hillebanerna" och "Knivfronten" mfl.
Glöm inte klättermuslimerna.


Halaj!

Jag tycker att lättpackare är alldeles för enkelspåriga när de stirrar sig blinda på grammen. Den här prylhysterin kan utvidgas mycket mer än så! Själv har jag gått vidare och tar med ännu fler dimensioner.
Volym! Om produkt A är likvärdig produkt B i övrigt men mycket mindre tar man självklart produkt A!
Och inte bara volymen spelar roll utan också vilken form produkten har! passar alla grejerna bra till varandra i packningen kan man ju köpa en mindre rygga, och därigenom, i andra led få ner vikten.
Vad gäller kök måste man såklart ta i beaktande hur stor kokvolym köket har för den givna vikten. Då måste man se till kvoten liter/kg för köket, som ju skall vara så stor som möjligt.

Sammantaget blir det en ganska tung matris om man tar hänsyn till allt.
Lättpackare! Lyft blicken! Utvidga er böjelse!

//T

Håller f ö med ang volym, mycket trevligare att bära en kompakt ryggsäck än en stor och fluffig. Det är mer skillnad där på volym än vikt.


Ja, det brukar ge rätt många "aha-upplevelser" när man börjar jämföra dels olika grejer man har hemma och dels med vad andras grejer väger.
mmm vad leder denna "aha-upplevelsen" till i förlängningen? Utbyte av prylar till ett lättare dito som man egentligen inte behöver?
Jag måste ju sticka in en sak här... nämligen att ju fler turer jag gör, desto tommare blir väskan. "Bra-att-ha"-prylarna minskar drastiskt i antal allt eftersom man gör fler och fler turer där de faktiskt inte var bra att ha. :)
Obvious is obvious.
 
Senast ändrad:
Tack för den! Varsågoda - det är bara att rannsaka sina njurar med hjälp av nedanstående ;)
Helt korrekt att varna för extremt lättpackarbeteende! Visst kan lättpackning vara harmlöst och (rätt hanterat) ett trevligt inslag i normalt friluftsliv. I vissa fall kan dock den där titansporken vara inkörsporten till ett allvarligt lättpackarmissbruk!

Se upp! för även om man inte ser mycket av denna grymma baksida ute i naturen, så blommar dessa avarter vilt på utsidan.se.

Tack och lov finns ett väldigt enkelt sätt att se om en vandrare är i farozonen för Lättpackianism, liksom de lika lömska sekterna "Lupofoberna", "Hillebanerna" och "Knivfronten" mfl.

Fråga bara dig själv (eller en vän du är orolig för) om din senaste friluftsvistelse.

Börjar personen i fråga prata om naturen längs vandringen (/paddlingen, skidspåret..), om utsikten, vädret och om vart nästa tur kanske kan tänkas gå är allt frid och fröjd, även om ryggsäcksremmarna är misstänkt korta och tandborsten ihålig.

Är svaret däremot något i stil med "Fantastiskt, jag kom under 5kg!", "Misslyckat, jag hade 2g salt med mig hem." eller "Jag mötte en barfotavandrare och kände mig så... tung!" så kan det vara dags att söka hjälp.

Svar i stil med "Juste, jag fick testa hur min nya eggvinkel på F1:an brer smör i riktig terräng.", "Vet du, vädret var visserligen fint nu, men mitt tält hade klarat orkanbyar!" eller "Jag höll mig i bilen, för det ryktades om en varg i grannlänet i fjol." är också varningstecken, men för andra utesekter.
 
Lättpackare kan vara ett mål för många, däremot tror jag inte tungpackare är ett mål för någon. Alla har nog som mål att inte bära med sig mer än vad man anser sig behöva eller vill ha med på turen. Vikten och mängden prylar man tar med sig beror på vad man har i förrådet, sin egen förvärvade erfarenhet, råd från andra, sin egen bekvämlighet och inte minst sin egen säkerhet. Låt dock inte viktfixeringen gå så långt att man tullar på säkerheten för att spara några gram. Det är dumhet och kan innebära livsfara.
 
Kanonsäckar heter det.

Hela den här diskussionen har förts 800 gånger innan, till trådskaparen kan jag rekommendera sökverktyget.

Sen undrar jag mer vad som hände med herrarna fjäderlätt. Var har de tagit vägen? Avdelningen lättpackning har ju i princip dött.

Ju mer prylar och vikt man tar bort från sin utrustning ju mer krymper den, för att till sist försvinna helt.
 
Halaj!

Det är ibland ett problem, det här med att människan spontant bara kan tänka att allting alltid är linjärt.
Man kan t.ex. halvera sin packning ett oändligt antal gånger. Den blir då mindre och mindre, men kommer aldrig nånsin att bli noll.
1 - 1/2 - 1/4 - 1/8… går mot noll, men blir aldrig riktigt, riktigt ingenting.

//T
 
Halaj!

Jag tycker att lättpackare är alldeles för enkelspåriga när de stirrar sig blinda på grammen. Den här prylhysterin kan utvidgas mycket mer än så! Själv har jag gått vidare och tar med ännu fler dimensioner.
Volym! Om produkt A är likvärdig produkt B i övrigt men mycket mindre tar man självklart produkt A!
Och inte bara volymen spelar roll utan också vilken form produkten har! passar alla grejerna bra till varandra i packningen kan man ju köpa en mindre rygga, och därigenom, i andra led få ner vikten.
Vad gäller kök måste man såklart ta i beaktande hur stor kokvolym köket har för den givna vikten. Då måste man se till kvoten liter/kg för köket, som ju skall vara så stor som möjligt.

Sammantaget blir det en ganska tung matris om man tar hänsyn till allt.
Lättpackare! Lyft blicken! Utvidga er böjelse!

//T
vem påstår att lättpackare INTE bryr sig om volymen?
Tror att det är du som är enkelspårig som har denna uppfattning.

Med vad du anger så definierar jag dig som en lättpackare, så varför tycker du inte om dig själv? ;)
 
När jag kommit fram och slagit läger för natten tar jag gärna fram kameran för att ta lite bilder, kanske använda min lilla kikare och kolla in omgivningarna och om möjligheten finns kanske prova fiskelyckan i något närbeläget vattendrag med de prylar jag inte lämnade kvar hemma för att spara några få hekto i min packning. Föredrar detta istället för att räkna saltkorn i packningen och frysa mig genom natten i en alltför tunn sovsäck. Vi har alla vår referens på livskvalitet;)

Om man packar lätt så kan man ta med sig kikare, kamera och andra saker som ökar njutningen utan att slita hund.
Vem påstår att man måste frysa för att packa lätt?
 
Lättpackare kan vara ett mål för många, däremot tror jag inte tungpackare är ett mål för någon. Alla har nog som mål att inte bära med sig mer än vad man anser sig behöva eller vill ha med på turen. Vikten och mängden prylar man tar med sig beror på vad man har i förrådet, sin egen förvärvade erfarenhet, råd från andra, sin egen bekvämlighet och inte minst sin egen säkerhet. Låt dock inte viktfixeringen gå så långt att man tullar på säkerheten för att spara några gram. Det är dumhet och kan innebära livsfara.

+1, samt lite till
 

Liknande trådar